Tänkte byta panel på hus och garage i sommar. Nu sitter det stående panel på huset och garaget och jag tänkte byta till liggande. Nu kommer frågan:
Jag kollar på ritningarna för huset och cc-måttet på väggreglarna är 1200mm. Liggande panel ska väl spikas cc 600mm?

Hur löser jag detta? Pga avluftningen i garagetaket så här jag väldigt liten utbyggnadsmån. Alltså om man skulle spika stående läkt på den befintliga liggande. Eller är jag helt körd?
 
Hur är det med luftspalt?
Du kan kanske sätta stående glespanel 28x70 mm c-c 600 mm utanpå den befintliga panelen,
varannan där reglarna är förstås, och så sätta den nya liggande panelen på detta?
 
Då täpper man igen hela avluftningen. Jag skulle tro att man har 1cm att bygga ut.

Men hur står sig t.ex dubbelfas el. Enkelfasspont som stående panel? Vi hade tänkt oss 22×170mm.
 
S Simpa86 skrev:
Då täpper man igen hela avluftningen
Vad menar du?
Sätter du stående glespanel först, som den nya liggande panelen monterades mot,
blir det ju väldigt bra luftat!
 
Platt tak på garage med utsprång mellan panel och hattplåt för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är platt tak på garaget med ett utsprång på 2,5cm mellan panelen och "hattplåten" för att luften ska cirkulera i taket. Därav är det tajt med utrymme.
 
Går det inte att plocka bort locken och sen spika liggande panel på det?
 
R felixmartensson skrev:
Går det inte att plocka bort locken och sen spika liggande panel på det?
Det ser inte ut att vara lock, det ser ut som Z-panel.

Vi satte ny spikläkt utanpå den gamla och sedan ny panel utanpå det, men vi hade gott om plats.
 
Funderar nästan på om de blir stående istället. Sparar mig en massa jobb och pengar.

Vilka paneltyper kan man sätta stående? Lock och lockläkt är helt uteslutet.
 
Jag skulle inte sätta fjällpanel stående men all vanlig fasad panel går utmärkt att sätta stående.
Byggmax hävdar att deras baspanel är gjord för liggande. Säg inte det till mitt förråd. Där har den panelen stått upp i över tio år ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.