Hej!

Hade en byggfirma hemma för lite sen för eventuella jobb och satte faktiskt kaffet i vrångstrupen när jag såg offerten.

Det vi fått offert på är alltså

Sätta in ett fönster i ena gaveln på ovanvåning
Dela av ett rum till två på ovanvåning (därför vi vill ha ett fönster till), väggen blir kanske 4 meter.
Sätta in en paxfläkt i badrum (självdrag, så ventilationskanal finns)
Förstora dörren till en kattvind på höjden så man kan gå raklång
Byta panel på en gavel, ej målning (ovanvåning, nedre delen är av betong, ca 16 kvm som ska bytas)

Offerten jag fått är på 118 000 kr inkl moms, varav arbetskostnad 80 000 kr.

I min värld kunde jag kanske tänka mig 20 000 kr inkl material för fyra första punkterna. Panelbyte är jag dåligt uppdaterad på prismässigt men grannen gjorde det på en helg med två man... Offererat pris motsvarar ju 140 timmars arbete...

Det känns väldigt dyrt men vad vet jag. Priserna har kanske stegat upp så pass? (Löpande debitering är 560 kr per timme från firman)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Prata med fler firmor. Även materialet låter dyrt. Ett fönster kostar väl typ 10 000 om det skall vara rejält dyrt, kan kosta mindre än 5 000 också. Dörr till kattvinden, högt räknat 2 - 3 000. en innervägg på 4m, borde kosta max 2 - 3000. Panel 16 kvm ca 2000 till uppmot 10 000 om det skall specialhyvlas.

Paxfläkten kan vara en joker i kalkylen. Dels behövs en elektriker men det kan vara en del strul att få fram el till fläkten. Om det ex. inte finns jordfelsbrytare i nuläget så kan elektrikern bedöma att det måste kompletteras med det.

Men i ett enklare fall bör en paxfläkt ink. installation gå att ordna för 2 - 2500kr.
 
Det låter orimligt mycket, och som hempularen skriver så ta in fler offerter för att kunna jämföra.

Troligen har de väl räknat med att det ska dit en byggställning för fasadbytet och de är inte billiga och det förklarar ändå inte den höga slutsumman.
 
Ja bytte panel på en gavel i somras, ca 40 kvm, tror matrialet gick på runt 6-7 k
Byggde precis en innervägg, med utlägg, osb, gips, spackel färg remsor innerdörr skruv reglar och isolering, gick totalt på 4300 för matrialet, Saknar lister och foder men kanske 4-500 till,
 
Vad gäller offerter så har jag insett en byggfirma ger ALLTID en offert, om de nu anser mödan värt att räkna på jobbet. Jag har aldrig hört någon hantverkare någonsin säga att "nej, vi har inte tid" eller "nej, vi vill inte".
Utan istället får man en offert som är helt "uppåt väggarna", de bedömer väl helt enkelt att får vi det så får vi jobba på helgerna, det kommer löna sig. Går det så går det, liksom. Särskilt nu i slutet på året med ändrat ROT och allt.
Slutsats: ta in ett par offerter till.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Yaken skrev:
Vad gäller offerter så har jag insett en byggfirma ger ALLTID en offert, om de nu anser mödan värt att räkna på jobbet. Jag har aldrig hört någon hantverkare någonsin säga att "nej, vi har inte tid" eller "nej, vi vill inte".
Utan istället får man en offert som är helt "uppåt väggarna", de bedömer väl helt enkelt att får vi det så får vi jobba på helgerna, det kommer löna sig. Går det så går det, liksom. Särskilt nu i slutet på året med ändrat ROT och allt.
Slutsats: ta in ett par offerter till.
Inte det minsta jobbet du frågar på har ju inte sett ditt hus men 40år i branschen gör att jag inte reagerar på slutsumman.
Du får väl lägga ut förfrågningsunderlaget här så så vi kan se. Det kostar att renovera. Samma människor som gnäller på byggare lämnar glatt sin bil på SERVICE Ca 2000 Spänn för ett oljebyte 3000till för kontroll Av punkter oljan kostar på fat 50 kr litern Sk longlife verkstan tar220 kr litern ca jobbet tar Max 1,5timme dyrt jomenvisst.
Ta in fler offerter på ditt underlag så fixar du nog detta. Eller försök själv.
Arga snickaren finns ju i krökarna annars.
Det är dags för byggare och lära sig ta betalt passar det inte så bygg själv.
Lycka till i dina planer
 
  • Gilla
Ester och 8 till
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att göra jobbet själv.
 
Skriv ner alla mått och vad du skall göra sedan går du till brädgården ex XL-Bygg Beijer Byggmax eller vad dom nu heter där du bor och be om en offert på materialet. Därefter ringer du en ställningsfirma/uthyrare och ber om pris.
Därefter kan du begära in offerter från byggfirmor, för nu har du alla referensramar utom för själva arbetet.
 
Bygg själv (kostar tid) eller lej ut det (kostar pengar)

1 offert räcker inte, grundfel där.

Lycka till!
 
Jag, som i princip gör allt själv, tycker att det är hutlöst dyrt. Jag byggde en ny veranda till mitt hus för ett par år sedan. När jag pratade med en kompis som har egen firma i byggbranschen så gjorde han en snabb kalkyl vad en offert från honom hade landat på, och det var c:a 7 ggr högre.

Jag har ingen utbildning i snickeri, men jag har hela livet tänkt "Hur svårt kan det vara?". Så har jag läst på, testat, frågat andra som gjort det förr osv. Man lär sig och sparar en massa pengar. Det var så man alltid gjorde förr om man inte hade råd att leja. Men idag har så många människor tappat kontakten med det, i kombination med myndigheters, försäkrings- och byggbranschens skrämselpropaganda att det är så svårt att göra saker själv och att man riskerar att göra fel så att det kommer att kosta mer i andra änden när man måste göra om. Därför har byggbranschen idag ett guldläge där de kan krydda sin offerter och alltid är det nån som nappar eftersom de inte ser sig ha nåt val.

Jag dränerade runt huset för några år sen. Där insåg jag att det var värt att köpa en viss kompetens - grävarens. Men jag gjorde allt annat själv - satte mattan, lade dräneringsrör och skottade grus. Grävaren kunde ha gjort det på totalentreprenad, och han gav mig en offert på 120.000:-. Men jag köpte materialet på Byggmax, läste en rad olika beskrivningar av hur man går till väga när man sätter matta och lägger rör, såg några videor osv. Jag bokade grävaren och tog semester och hela jobbet var gjort på 8 dagar. Kalaset stannade på 32.000:-

Tyvärr är det så att om man inte kan tänka sig (eller helt enkelt inte kan - jag har den största respekt för det!) att göra hela eller delar av jobbet själv, så är det marknaden som styr vad det kostar. Och det finns för många som vill ha renoverat och för få som kan/vill göra jobbet. Då blir det dyrt.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Prata med fler firmor. Även materialet låter dyrt. Ett fönster kostar väl typ 10 000 om det skall vara rejält dyrt, kan kosta mindre än 5 000 också. Dörr till kattvinden, högt räknat 2 - 3 000. en innervägg på 4m, borde kosta max 2 - 3000. Panel 16 kvm ca 2000 till uppmot 10 000 om det skall specialhyvlas.

Paxfläkten kan vara en joker i kalkylen. Dels behövs en elektriker men det kan vara en del strul att få fram el till fläkten. Om det ex. inte finns jordfelsbrytare i nuläget så kan elektrikern bedöma att det måste kompletteras med det.

Men i ett enklare fall bör en paxfläkt ink. installation gå att ordna för 2 - 2500kr.
Paxfläktar är dubbelisolerade så samt fast ansluten så krävs ingen jfb

/Eletrikern
 
Är ju många olika typer av "småjobb" då många oförutsedda arbeten kan tillkomma. Byggaren tar nog "lite höjd" för detta.
Begär fler offerter och även på de olika deljobben, behöver ju inte anlita endast ett företag.
 
Det kommer bli billigare nu när ROT hysterin mattas av. Många "skuttar" som borde sysslat med något annat, går i kk och de som blir kvar kan inte längre ge "skambud". Minst 3 skriftliga offerter är mitt tips. Det blir ALLTID dyrare än vad pularen angivit.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt blir det billigare??
 
  • Gilla
Ester
  • Laddar…
Jo. Hur kan det bli billigare om rot sänks eller försvinner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.