Hej!

Äger en liten lada som behöver lite omvårdnad. Planen är att börja relativt snart. Dock är jag nybliven husägare så detta blir mitt första "stora" projekt. Jobbar i vanliga fall med betong så trä är inte min starka sida. Därav tråden!

Gammal röd lada med slitna träväggar, dörrar och en markant marknivåskillnad vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad lada med slitet trä och behov av reparation, inklusive väggar och fönster som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att köra med lockpanel. Byta ut fönstren samt dörrarna. Vill även kunna sätta upp lite hyllor så jag får bättre förvaring. Kanske även sänka marknivån runt den?

Dock har jag lite huvudbry ang panelen.
Invändig vy av en äldre lada som visar stora trästockar och slitna plankor med synligt dagsljus genom springor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av en lada med synliga stockar och plankor i behov av renovering med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär ser det ut invändigt. Inte så värst mycket att spika på. Bör man riva allt förutom dom stora stockarna och regla upp väggarna med någon bra storlek för att kunna få dit spikläkten.

Skulle underlätta enormt om jag skulle få lite vägledning från proffsen!

Väl möt!!
 
B Betongborraren skrev:
Hej!

Äger en liten lada som behöver lite omvårdnad. Planen är att börja relativt snart. Dock är jag nybliven husägare så detta blir mitt första "stora" projekt. Jobbar i vanliga fall med betong så trä är inte min starka sida. Därav tråden!

[bild] [bild]

Planen är att köra med lockpanel. Byta ut fönstren samt dörrarna. Vill även kunna sätta upp lite hyllor så jag får bättre förvaring. Kanske även sänka marknivån runt den?

Dock har jag lite huvudbry ang panelen.
[bild] [bild]

Sådär ser det ut invändigt. Inte så värst mycket att spika på. Bör man riva allt förutom dom stora stockarna och regla upp väggarna med någon bra storlek för att kunna få dit spikläkten.

Skulle underlätta enormt om jag skulle få lite vägledning från proffsen!

Väl möt!!
Bestäm ambitionsnivå och max budget. Att byta allt blir dyrt och mycket jobb. Orsaken till att panelen är dålig i nederkant är att du inte har någon avvattning. Så att fixa panelen blir lite meningslös, problemet kommer tillbaka. Panelen är också för nära marken. Men det är vårt att göra något åt utan att gräva en massa. Kanske en avgrusad yta runt ladan kan hjälpa. Jag har fixat skadad panel på min lada genom att med cirkelsågen kapa av allt en meter från mark. Fäst en regel från insidan och spikat på ny panel på den borttagna delen. Du har lite blandad bredd på fasadbrädorna, så det kanske inte blir helt snyggt med nytt virke i fast bredd. Men helt nymålat syns det mindre än vad man kan tro. Om man tycker övergången gammalt till nytt blir ful kan du sätta en plåt, eller list i skarven, kan bli helt ok. Jag skulle inte lägga tid på att lista alla springor mellan fasadbrädorna. Det är ju en lada. Men det går.
 
Har en gammal lada som panelen är rutten längst ner. Hur lagar man det enklast utan riva hela ladan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.