Bild på ett garagets hörn med panel och en överliggare under sargplåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett brunt garagetak med en synlig 22x195-bräda under sargplåten och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutlig panel på garagevägg under en sargplåt, med en horisontell bräda nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Framåt september kommer en firma för att fixa mitt platta garagetak som har gummiduk och singel på i dagsläget. Nu hade jag tänkt att byta panelen på garaget innan dess och som ni ser på bilderna så sitter det idag en 22x195 -bräda liggande överst inunder sargplåtarna. När jag byter panel så kommer det dock bygga ut mer och överliggaren kommer inte att täcka utanför på den nya panelen. Så nu till min fråga...kan jag gå upp med den nya stående panelen under sargplåtarna och låta bli en liggande bräda överst? Eller gör den brädan någon nytta mer än möjligtvis utseendemässigt? Sargplåtarna är inte fästa i den brädan utan är fästa i liggande regel ovanför den liggande brädan. Alltså, 22x195 - brädan är bara "inskjuten" under plåten och ej fäst i plåtarna. När takfirman gör om taket kommer det nya sargplåtar med.
//Andreas
 
Tomture61
Vad ska sargplåten spikas fast på / i ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad ska sargplåten spikas fast på / i ?
Sargplåtarna är i nuläget fastspikade i en liggande regel som sitter innanför plåtarna,(i denna regel är även gummiduken övervikt och fäst), ovanför den breda brädan(22×145). Den synliga liggande brädan går alltså inte ända upp innanför sargplåtarna utan ligger "mot" regeln som plåtarna är spikade i. Därav tänkte jag om det gick att gå upp med den nya stående panelen under sargplåtarna och mot "spikregeln" för plåtarna, det utrymmet finns. Så då blir det ingen liggande 22x145 i så fall.
 
Tomture61
Ok , låter bra.
 
Dags att ge liv åt den här tråden tycker jag. :) Är det ett LB-hus månntro? Jag håller på att byta panel på ett LB-hus från 1976 och det ser exakt ut som ditt, med den där panelen med T-profil och allt.
 
B bautaberit skrev:
Dags att ge liv åt den här tråden tycker jag. :) Är det ett LB-hus månntro? Jag håller på att byta panel på ett LB-hus från 1976 och det ser exakt ut som ditt, med den där panelen med T-profil och allt.
Hej!
Ja det är ett LB-hus, det stämmer. Jag har dock nu lagt om taket och satt nya krönplåtar och få gjorde jag även om så att det passade med drn nya lockpanelen. Innan var det som du skriver t-profil med en tunn,(16 mm bara), panelbräda klämd mellan t-profilbrädorna. När en ny panel med bottenbräda samt lockpanel av kraftigare dimensioner skulle dit så passade det inte med de gamla krönplåtarna, så det blev nytt tak och nya krönplåtar anpassade till den nya panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.