Hej!
Vi har begärt offert.
Och vi har skrivit på den.
De har skrivit att sista/andra målning inte ingår. På samma gång så skriver han att de har ställning där och att det är lika bra att måla sista/ andra målningen innan de tar bort ställningen. Företaget har ingen stans skrivit ngn prisuppgift på kostnad på detta sista/andra målning.
Är det ok att skriva sådana offerter?
Kan tycka ändå att all målning borde ingå ifrån början i offerten?
Det stör mig!
Jag tänker på rotavdraget? Om vi ska betalas en målning till. Jättekonstigt!
Frågan blir kommer besiktningen att bli godkänd utan sista målning?
Och de har skickat en betal plan och de vill ha nästan allt inom 10 dagar fast jobbet beräknas ta 4 veckor.
Vad gäller/ vad är rimligt hur mycket ska man betala innan jobbet är klart?
Har någon annan varit med om något liknande?
Företaget heter Södertörns Bygg & Konsult AB.
Känner någon igen detta företag?
Vi känner oss lurade?
Eva
 
Man kan avtala om vad som helst, står det bara en strykning så är det det som gäller och det som eventuellt besiktigas. En till strykning ska ni såklart ha, begär att gå veta vad det kostar, förklara också att det inte känns bra med detta upplägg. Gällande betalning så ska ni betala när jobbet är klart. Ni sitter dock i en lite svår sits om ni signerat offerten.
 
E Eva Lindmark skrev:
Hej!
Vi har begärt offert.
Och vi har skrivit på den.
De har skrivit att sista/andra målning inte ingår. På samma gång så skriver han att de har ställning där och att det är lika bra att måla sista/ andra målningen innan de tar bort ställningen. Företaget har ingen stans skrivit ngn prisuppgift på kostnad på detta sista/andra målning.
Är det ok att skriva sådana offerter?
Kan tycka ändå att all målning borde ingå ifrån början i offerten?
Det stör mig!
Jag tänker på rotavdraget? Om vi ska betalas en målning till. Jättekonstigt!
Frågan blir kommer besiktningen att bli godkänd utan sista målning?
Och de har skickat en betal plan och de vill ha nästan allt inom 10 dagar fast jobbet beräknas ta 4 veckor.
Vad gäller/ vad är rimligt hur mycket ska man betala innan jobbet är klart?
Har någon annan varit med om något liknande?
Företaget heter Södertörns Bygg & Konsult AB.
Känner någon igen detta företag?
Vi känner oss lurade?
Eva
Välkommen till forumet!
Vill börja med att säga att jag personligen inte tycker det är ok att namnge ett företag som du inte anlitat. Säkert inget fel enligt forumets regler men jag reagerar ändå.

Vad har ni frågat efter för att få en offert? Vad är er kravspecifikation?

Jag tolkar offerten som att företaget tänkt montera grundmålad panel eller möjligen grundmåla panelen. De flesta färgsystem kräver idag i grund + 2 färdigstrykningar.

Nästan alla hustillverkare i Sverige levererar hus med färdig grundat panel. Man räknar alltså med att folk vill spara pengar genom att måla själva.

Kanske vill dom tala om för er att ni kan använda ställningen och måla själva om ni vill. En omöjlig fråga att besvara utifrån ditt inlägg.

Du skriver betala ”nästan allt”. Företaget levererar en ställning som jag inte vet om dom har själva eller köper in. Sen kommer kostnaden för panel direkt. Företaget har alltså ganska mycket kostnader direkt i uppstarten. Är dom nystartade kan det vara tufft att vara bank. Som konsument skulle jag dock inte gå med på att betala ’nästan allt direkt”.

En besiktningsman utgår ifrån hur beställningen ser ut. Därför är det viktigt att förstå det man beställer. En offert brukar utgå från era önskemål. Har ni frågat efter ett byte av panel som ska vara färdig målad så förstår jag att du reagerar.

Du får själv gå in på tex. Alla bolag och försöka läsa lite om företaget.
 
J Johan456 skrev:
Man kan avtala om vad som helst, står det bara en strykning så är det det som gäller och det som eventuellt besiktigas. En till strykning ska ni såklart ha, begär att gå veta vad det kostar, förklara också att det inte känns bra med detta upplägg. Gällande betalning så ska ni betala när jobbet är klart. Ni sitter dock i en lite svår sits om ni signerat offerten.
Betalplan fick vi nu. Den ingår inte i offerten. Det käns som de utnyttjar situationen och skuldbelägger oss om vi inte väljer att betala för andra målningen nu. Kan man kräva nu offert med tanke på sista strykningen då det tillkommer fler arbetstimmar? Vem sköter besiktningen? Ska vi kontakta vårt försäkringsbolag?
 
ja ingår inte andra och tredje målningen i offerten ni fick kan du säkert be dem lägga till de som en äta(ändring,tillägsarbete) men då kommer det ju självklart kosta mera utöver offerten ni godkänt.
 
Bra att betalplan inte ingick i offerten. Säg att ni betalar när det är klart, alternativt hälften när halva jobbet är klart. Ni är inte överens där, begär ny offert inkl. Andra strykningen. Vill man besiktiga så är det beställaren som bekostar en sådan. Ett tips är då att låta besiktningsmannen göra en förbesiktning för att se hur de gör förarbete. Det går utmärkt att måla på ett smutsigt hus, det kommer se bra ut men inte hålla så länge.
 
E Eva Lindmark skrev:
Betalplan fick vi nu. Den ingår inte i offerten. Det käns som de utnyttjar situationen och skuldbelägger oss om vi inte väljer att betala för andra målningen nu. Kan man kräva nu offert med tanke på sista strykningen då det tillkommer fler arbetstimmar? Vem sköter besiktningen? Ska vi kontakta vårt försäkringsbolag?
Det finns en sida som heter ”Hallå konsument” där finns tips om att ”anlita en hantverkare”. Jag tror både ni och er hantverkare skulle behöva läsa där.
Man kan givetvis inte komma med en betal plan efter en påskriven offert. Försöka kan man alltid givetvis. Offerten är det avtal ni har. Finns ingen betalplan där så betalar ni när arbetet är klart.
Gällande målning eller inte så fattar jag ingenting vad det står i offerten eller inte.

Vill ni ta in en besiktningsman vilken kan vara klokt så bör ni kontakta hem nu. Leta på nätet så hittar ni säkert någon bra.

Ert försäkringsbolag har ingenting med detta arbete att göra.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Välkommen till forumet!
Vill börja med att säga att jag personligen inte tycker det är ok att namnge ett företag som du inte anlitat. Säkert inget fel enligt forumets regler men jag reagerar ändå.

Vad har ni frågat efter för att få en offert? Vad är er kravspecifikation?

Jag tolkar offerten som att företaget tänkt montera grundmålad panel eller möjligen grundmåla panelen. De flesta färgsystem kräver idag i grund + 2 färdigstrykningar.

Nästan alla hustillverkare i Sverige levererar hus med färdig grundat panel. Man räknar alltså med att folk vill spara pengar genom att måla själva.

Kanske vill dom tala om för er att ni kan använda ställningen och måla själva om ni vill. En omöjlig fråga att besvara utifrån ditt inlägg.

Du skriver betala ”nästan allt”. Företaget levererar en ställning som jag inte vet om dom har själva eller köper in. Sen kommer kostnaden för panel direkt. Företaget har alltså ganska mycket kostnader direkt i uppstarten. Är dom nystartade kan det vara tufft att vara bank. Som konsument skulle jag dock inte gå med på att betala ’nästan allt direkt”.

En besiktningsman utgår ifrån hur beställningen ser ut. Därför är det viktigt att förstå det man beställer. En offert brukar utgå från era önskemål. Har ni frågat efter ett byte av panel som ska vara färdig målad så förstår jag att du reagerar.

Du får själv gå in på tex. Alla bolag och försöka läsa lite om företaget.
Tack för svar
De har en referenser på företaget och det käns konstigt.
Och som det finns så många företag. Det kan hjälpa en om man får fler som har anlitat samma företag. Är de seriösa och duktiga då får de gratis reklam och fler anlitar dem.
 
E
Testa och ringa berörda firman och fråga om dessa saker så får du kanske svar på dina frågetecken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.