Hej!

Jag ska panela om huset i sommar. Därför tänkte jag kolla upp lite innan ifall de är nåt man inte tänkt på.

Jag ska inte tilläggsisolera, så tänkte dra bort den gamla panelen (Stående panel med smalribb som lock) och sätta dit liggande panel.

Några tips överlag hur man kan få det till att bli lite mer effektivt att hålla på, saker att spara tid på och så? Och då menar jag inte slamsa på utan att spara tid igenom planering.

Så att man vet att man får det bra i slutändan så att säga, tack så mycket på förhand! :)
 
  • Varför skall du ta bort den gamla panelen, räcker det inte att ta bort locken?
  • Hur är det med luftspalt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
  • Varför skall du ta bort den gamla panelen, räcker det inte att ta bort locken?
  • Hur är det med luftspalt?
Tänkte ta bort båda för de skulle lina med fönsterna o dörrarna som de är ju nu.

Byter till liggande panel så blir väl automatiskt luftspalt från undersidan :)
 
R Redbullvodka skrev:
Byter till liggande panel så blir väl automatiskt luftspalt från undersidan :)
Det där förstår jag inte.
Menar du för att du sätter upp nya, vertikala spikreglar utanpå den gamla väggen så har du ju rätt förstås.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där förstår jag inte.
Menar du för att du sätter upp nya, vertikala spikreglar utanpå den gamla väggen så har du ju rätt förstås.
Jag spikar stående läkt nu på utsidan. 28x45 förslagsvis, sedan klyver jag in en bit som är runt 24xnågonting så är det ju luftspslt där via
 
R Redbullvodka skrev:
Jag spikar stående läkt nu på utsidan. 28x45 förslagsvis, sedan klyver jag in en bit som är runt 24xnågonting så är det ju luftspslt där via
Då kan du väl lika gärna dra på den liggande panelen direkt på den stående?
 
Du kan måla panelen innan du sätter upp den.
Skulle det bli jättevarmt i framtiden så krymper panelen och områden utan färg kommer att synas (om du målar efter spikning).
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Då kan du väl lika gärna dra på den liggande panelen direkt på den stående?
Det får ett annat djup då. Och den gamla panelen är intd i toppskick. Och ja vill ha att de linar med fönsterna osv
 
M Micro skrev:
Du kan måla panelen innan du sätter upp den.
Skulle det bli jättevarmt i framtiden så krymper panelen och områden utan färg kommer att synas (om du målar efter spikning).
Det vi köpt är grundat och även 1 mellan strykning
 
28x45 som tycker jag låter som en dålig idé.
45 mm ger inte mycket marginal där skarvar möts och dessutom inbillar jag mig att den kommer att flisa sönder totalt med tanke på hur mycket spik/skruv som skall in i den.

Rekommenderar således 28x70.
 
Kolla vad du har för vindskydd innanför den gamla panelen! Är det Asfarock/Asfaboard ( en asfaltinpregnerad tretex skiva) så måste den bort annars kommer hela huset att lukta fa---n.
 
slacker slacker skrev:
28x45 som tycker jag låter som en dålig idé.
45 mm ger inte mycket marginal där skarvar möts och dessutom inbillar jag mig att den kommer att flisa sönder totalt med tanke på hur mycket spik/skruv som skall in i den.Rekommenderar således 28x70.
Ja de va kanske en bättre ide! Högriskfaktor i sprickor om man ska skråa 2 panelbrädor i en 28x45, tack!

L Leif i Skåne skrev:
Kolla vad du har för vindskydd innanför den gamla panelen! Är det Asfarock/Asfaboard ( en asfaltinpregnerad tretex skiva) så måste den bort annars kommer hela huset att lukta fa---n.
Oj, hade ingenaning, tack för tipset!! :)
 
Kommer att riva locken samt var femte bräda under runt hela huset för luftning, och sedan spika direkt på den gamla panelen då den var i så pass bra skick. Tack för alla svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.