Hej!

Jag skall köpa ett modulbyggt prefab hus som i vanliga fall är färdigpanelat från fabriken.
Nu har jag istället bestämt att panela huset på plats pga 2 anledningar. Den ena är att jag skall ha liggande panel så jag inte vill ha massa modulskarvar som det skulle bli från fabriken.
Den andra anledningen är att jag bygger mitt i vintern och vill kunna sätta dit toppmålad fasad direkt.
Jag har fått ett bra pris på enkelfasad 145mm toppmålad panel men frågan är hur lång tid tar det att panela på plats?

Huset är 1 3/4 dels hus med 2 st takkupor med en yta på ca 95kvm botten. Jag tror jag räknade fram att det är ca 150kvm panel som skall sättas dit plus fönsterfoder och vindskivor mm.

Hur många arbetsdagar går det åt för en snickare att göra detta?
Tacksam för svar, så jag vet om offerterna verkar stämma.
 
Är lite pyssel med det så jag skulle troligen sagt två veckor, en del moment måste man ju sen vara två på.
Antagligen går det fortare än två veckor men foder och vindskivor tar en stund med, sen skall det väl dit fönsterbleck med.

Ställning är ett måste här.

/Kent
 
Redigerat:
Tack för svaret Kent.
Hmm, jag tycker det låter mycket. Det är ju spontat liggande panel som man bara knackar ihop och spikar fast.
Jag skulle tycka att kanske 2 snickare borde klara det på ca 3 dagar (alltså ca 6 dagar).

Någon annan som har någon erfarenhet av att sätta upp panel.
 
Jag tilläggsisolerar och sätter ny panel (stående dock, med lockläkt) och kan notera att det tar mycket längre tid än jag trodde. Mest är det som sagt kring fönster och dörrar som tar tid, men även att såga ut runt takstolar (om man som jag har synliga sådana och inte inbyggd takfot). Och så är det detaljer som musband, insektsnät osv. Gissningen ovan på två veckors heltidsjobb tror jag inte är för lite.
 
P
Har precis panelat om framsidan på vårt hus och tilläggsisolerat. Själva spikandet går fort med spikpistol men som snickarboden säger så tar alla detaljer mycket längre tid än man tror. Nu fick ju jag iof både riva gammal panel, bort med befintlig isolering, i med ny samt tilläggsisolera. 15 löpmeter vägg tog en dryg vecka inkl målning av 490 lm panel innan uppspikning. Då återstod allt jobb med takfot, salningar vid fönster, bleck och foder, knutbrädor etc.
 
Jag har gjort motsvarande men med stående panel.
Det tog ca 2 dagar/sida....d.v.s. 8 dagar totalt.
Då var virke, ställning, spikläkt mm redan på plats.
Skulle jag räkna in tiden även för dessa delar så passerar jag 10 arbetsdagar.
Då skruvade jag i.o.f.s. upp allt samt var ensam på alla moment vilket tar lite extra tid.
 
max en veckas för jobb för två proffs det är ju ett nybygge och spikreglarna är redan på plats förmodar jag. Eftersom det är liggande panel behöver man inte bry sig om foder, knutar och renkapning med dropplist. Första varvet tar en liten stund att sätta för att få allt i våg sen är det bara att panga på. Givetvis måste man ha bra ställningar riktiga spikpistoler (varsin) och lite yrkesstolthet. max en vecka på 2 man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.