Hej,

Jag har ett hus med panel som är målat med platsfärg.
Jag och min far diskuterar just nu huruvida vi skall måla om, skrapa grundmåla och så vidare eller istället panela om huset, alltså panela över den gamla panelen.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med de båda metoderna?

Vad skall man tänka på om man panelar över den gamla panelen. Finns det risker med det?

Mvh,
Kristina.
 
Risker beror på hur det ser ut nu samt hur ni tänkt er konstruktionen.
Med en korrekt luftspalt bakom nya panelen ser jag inga direkta problem om gamla panelen är frisk samt tillräcklig bärighet finns.

Varför inte bara måla om?
Och om ni nu skall sätta ny panel...varför inte riva gamla först och slippa bygga in gammal "skit".
 
Panelen är frisk förutom två plankor vilka är lätta att byta ut. Vi hade tänkt oss att ha luftspalt mellan den gamla och den nya panelen.

Hur mycket mer arbete innebär det att riva den gamla panelen innan man sätter upp den nya?

Vad innebär e korrekt luftspalt?
 
Max en dag per sida av huset om det är normalstort och man är ihärdig.
Sen slipper ni sätta ny spikläkt(om det finns), nya plåtar och foder runt fönster/dörrar etc. Fönster i samma nivå med fasaden som tidigare.
 
Sök på forumet på "lackfräs". En sån mirakelmaskin kan enligt uppgift snabbt göra trärent från färg, och då kan du byta färgtyp på befintlig panel. Det borde vara den billigaste och enklaste lösningen.
 
pelpet skrev:
Sök på forumet på "lackfräs". En sån mirakelmaskin kan enligt uppgift snabbt göra trärent från färg, och då kan du byta färgtyp på befintlig panel. Det borde vara den billigaste och enklaste lösningen.

att få det blästrat med is är ju ett alternativ också
 
Varför inte byta 2 brädor och måla om med samma färg som tidigare ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.