har i min tvättstuga klädda väggar men en typ av matta, struktur i gummiliknade material populär på -70 talet ( enplans trähus ej källare )

hade även i badrummet sådan matta, försökte få bort den på en vägg det slutade med att jag fick spackla väggen efteråt för den satt så hårt att bitar av spånskivan lossade, så dom resterande väggarna satte jag gipsplattor istället och sen plastmatta

kan man limma på någon typ av platta utanpå??

tittade på bahaus fibo-trespo men den kostade 489:- per kvm, borde finnas något billigare alternativ
 
En bild kanske skulle hjälpa för identifieringen.

Det låter ju snarast som en sådan plastmatta med skum i som man satte i båtar på 70-80-talet, som var 3 mm tjock
4451-019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det borde väl annars gå att sätta 6 mm renoveringsgips med sättlim, och sedan måla.
Eller välja något annat ytskikt som du vill ha.
 
tvättstuga matta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så här ser den ut
 
Som sagt var: Sätt renoveringsgips över. Fäst gipsen med PL400 sättlim eller liknande.
 
S
nej för sjutton. limmar du så kan lossna lätt. (lossna för mig ).
sätt några skruv också
 
ok, tänkte bara om det fanns något lättare alternativ montera skivor med färdigt ytskickt
 
S
det finns en sortspanel skiver. men vet ej va dom heter. men jag skulle inte limmat direkt på tapeten
 
Här är ett exempel på "våtrumspanel".
Det är nog bara att ramla in på närmaste byggmarknad och fråga personalen vad de har

http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2412

Men att sätta 6 mm renoveringsgips och sedan måla är nog avsevärt mycket billigare.
Det är ju trots allt bara en tvättstuga :)

(Jo, det går visst att sätta upp med sättlim.)
 
tack för alla svar
dum fråga kunde man inte använda laminat,klinkers för golv på väggen,våtrumspanelen ser också ut att vara någon typ av träskiva bakom laminatet, den borde väl röra sig lite också när det sväller och krymper och fogarna på våtrumspanelen har också foglåsning typ klick-golv foglåsning.jpeg

man spolar ju inte vatten på väggarna i en tvättstuga som det görs i ett badrum
typ sånt här http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/golv/laminatgolv/laminatklinker--p13892



 
Redigerat:
Min uppfattning, liksom din, är att på tvättstugeväggen kan man sätta vad som helst.
För du har ju helt rätt i att i tvättstugan skvätter man inte runt särskilt mycket vatten.
Och du har ju dessutom ett tätskikt i den gamla väggmattan, som fungerar även om du sätter något annat utanpå.

Kanske det räcker att måla med alkydfärg för att få det snyggt.
Att måla med akryl tror jag dock inte på. Jag har en liten segelbåt där skrovklädseln (skrovets insida = väggen på en båt) är målad med vanlig väggfärg, och den har aldrig torkat utan är klibbig och otäck. Det har väl något med mjukgörarna att göra.

Kanske det till och med går att bara sätta upp väv med våtrumslim rikligt och sedan måla.

Om du tänker sätta skivor, och är orolig för att det skall lossna (som vissa andra här) kan du ju prova på en liten bit och se hur materialen reagerar ihop.

Och ja, varför inte golvlaminat om du hittar någon som passar till väggen ur utseendesynpunkt :)

Tillägg
Ja, det där laminatet borde bli kanon på tvättstugeväggarna. Och det är ju nästan gratis också!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.