Vi har nyligen blivit ägare till ett hus byggt ca 1850. Panelen är bitvis fuktskadad. På bilden syns den absolut värsta delen av träfasaden. Jag skulle väldigt gärna behålla panelen men har fått rådet att istället för att ta bort färg, byta fuktskadade delar och måla om, sätta dit en helt ny panel.

Förslaget är att ta bort locklisterna, bygga på med läkt och sedan ny panel. Fuktskadade delar ska så klart också ersättas. Sammanlagt skulle det bli ca 5 cm påbyggnad. Det är ett timmerhus och vi har inte tänkt att isolera utan täta och hoppas att det räcker. Taket är isolerat. Huset är ca 60 kvm och tanken är att vi ska klara oss med luft-luftvärmepump och kakelugnar året om. Fönstren ska flyttas ut - tror jag.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Ska vi samtidigt lägga lite isolering mellan panelerna?

Mycket tacksam för svar eftersom jag egentligen inte är så glad för idén med ny panel.

huset2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, den där panelen har sett sina bästa dagar. Det går bra att göra som du har tänkt så länge det är en luftspalt mellan den gamla och nya panelen, och givetvis att den gamla är torr.

Att samtidigt tilläggsisolera är en god tanke, men tänk på att det drar med sig en del extra jobb, så som att flytta ut alla fönster (vilket du redan har tänkt på), förlänga tak och takfot, även sockeln kan behövas att flyttas ut.

Finns många hus som har förfulats genom att detta inte är gjort.
 
Tack för svaret! :)
Jag vill behålla det ursprungliga utseendet på huset så långt som möjligt. Kanske tjänar vi inte så mycket på att sätta panel på panel? Borde vi ta bort befintlig panel istället, då ser vi också var vi ev behöver byta ut av timret.

Panelen på huset idag ser hyvlad ut, är det okej? Vi tänker linoljefärg alt alkyd.
 
Jag tycker det skulle vara bra att få ut panelen ett par centimeter så den inte slutar rakt ner i stenfoten som den gör nu, det ruttnar ju direkt där för det torkar aldrig. Men det ändrar ju utseendet lite förstås.
 
stengrund_panel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat knacka bort cementen som täckte grunden. Det visade sig vara tre lager och insmetat inpå syllen. Jag hoppas att det är samma utrymme mellan grund och panel runt hela huset som bilden visar för då borde det väl vara okej att ta bort panelen och ersätta med ny? Planen är hyvlad panel och samma profil på locklister + linoljefärg.

syll_grund.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ställ dig frågan: Är verkligen panelen dålig eller ser den bara dålig ut.
Är bara trävirket bra utan ruttna brädor tycker jag att du skall behålla panelen. Längsgående sprickor ser också värre ut än det är. Att timmerstommen under är frisk är det viktigaste.
Några brädor är säkert mycket dåliga (troligen under fönster) och det räcker att byta bara dem.
Skadat timmer (också troligen under fönster) är inte så svårt att reparera.
Skrapa panelen och byt de sämsta brädorna samt måla om den med linoljefärg är mitt råd. Du kommer billigaste under med det. Ett komplett panelbyte kommer inte att göra huset bättre, det blir bara dyrare.
Att du tog bort cementen från grunden var helt rätt. Det var troligen varit bara en tunn puts tidigare.
Lycka till med huset och kom ihåg att man inte behöver göra allt på en gång. Oftast är det bättre att vänta ett tag. Då kommer man oftast på en bättre lösning än den första.
 
Vi har bestämt oss för att byta ut allt fuktskadat, skrapa bort plastfärgen och så mycket grånat trä som möjligt och sedan måla med linoljefärg. Detta känns som ett jättebra beslut trots att det blir mycket jobb. Jag försökte att gilla idén med panel på panel - fick ett helt oemotståndlig pris på arbetet där utflyttning av fönstren dessutom ingick men nej, det kändes helt fel i magen. Vi har satsat på att isolera tak och golv istället plus fixat massa ved till kakelugnarna :)
 
Det ser ut som du måste byta även syll om inte hela så iallafall en del, på söder och väster fasaderna. Stommen är förmodligen liggande plankväggar så det är inget problem bara ta det bit för bit. Det kan vara mycket jobb för det brukar vara ganska friskt i övre inre hörnet på syllen och det är lite meck med att få bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.