Bygger vinterbonad friggebod och behöver tips på yttre beklädnad, av förklarliga skäl (15 kvm) vill jag bygga så tunt som möjligt, helst med någon stående panel. Kollade på en byggbod som föreföll ha en tunn panel som såg ut som spårad MDF, min bygghandel hade ingen ide vad det kunde vara.

Någon på byggahus.se som har tips på tunn beklädnad?
 
Spårad plywood finns att köpa som ser ut som panel.
Men är verkligen dom 10 mm du spar jämfört med spontad panel så viktiga?
 
Nja, inte för mig, men om någon skulle kontrollmäta finns det risk att de 15 kvm blir något mer, det är ju en centimeterjakt på insidan, varje centimeter tjockare vägg minskar den användbara golvytan med 0,143 kvm.

Så just nu prioriterar jag isolering framför tjock panel, det beror förstås på om jag kan hitta ett tunt användbart material.
 
psamuels skrev:
Nja, inte för mig, men om någon skulle kontrollmäta finns det risk att de 15 kvm blir något mer, det är ju en centimeterjakt på insidan, varje centimeter tjockare vägg minskar den användbara golvytan med 0,143 kvm.

Så just nu prioriterar jag isolering framför tjock panel, det beror förstås på om jag kan hitta ett tunt användbart material.

Dina argument känns som lite tramsiga.
Varför inte bygga i 0,7 plåt eller takpapp om du är så rädd om millimetrarna?

Att avstå från lockläkt/locklist spar ju dock ett par centimeter.

Z-panel, helst liggande är enkelt, billigt och tekniskt korrekt.
 
"Dina argument känns som lite tramsiga." - det där var väl onödigt ;)

7 cm vägg motsvarar ungefär 1 kvm golvyta invändigt, således jagar jag centimeter, inte millimeter.

Skall definitivt kolla på Z-panel, tack för tipset!
 
psamuels skrev:
"Dina argument känns som lite tramsiga." - det där var väl onödigt ;)

7 cm vägg motsvarar ungefär 1 kvm golvyta invändigt, således jagar jag centimeter, inte millimeter.

Skall definitivt kolla på Z-panel, tack för tipset!
Jo jag förstår att det var tramsigt från din sida sett. Jag ber om ursäkt!

Skall du ha det absolut tunnaste är det nog spårad, falsad plywood som gäller.
Vet dock ej vad det kostar...

Skall du spara centimetrar kanske du också skall titta på uretanisolering.
Isolerar bättre, så det går kanske att krympa väggtjockleken där också.

För övrigt är alla falsade paneler som stockpanel och fjällpanel tunnare än lockpanel.

Men jag undrar om kommuntjänstemännen verkligen bryr sig om lockläkten om de skulle få för sig att kontrollmäta.
 
Redigerat:
Håller med, det är nog en teoretisk fråga då en sådan liten avvikelse som paneltjockleken inte är något som man kommer att bråka om man gör en kontrollmätning. Såvida du inte har en konflikt med en granne som kommer att göra en sådan kontrollmätning.
 
Knockonwood - ingen fara, därav smiley.

Inga konflikter med grannar, men det finns en del petimetrar i området som förefaller vara släkt med Jante.
Jag vet att det anmäls en del i området, så det finns anledning att vara på sin vakt.

Det värsta som kan hända är väl kanske att kommunen vill utfärda bygglov och ta byggrättsyta.

Nåja, jag tackar för tipsen och återkommer med vad det blir för yttre beklädnad.
 
Skall friggeboden ligga i Norrland? Alltså, jag hade använt tunnare distansläkt och panel, men inte gjort en sämre ventilerad vägg eller använt konstiga material. Isolering - mesta värmen går genom taket, så varför inte satsa där i stället (kör låglutande tak) och köra 45x95 i väggarna? Eller 45x70 och så plywood på insidan i ställer för spån så blir det lite starkare. Eller mer isolering i golvet. Fram till 70-talet hade de flesta permanenthus bara 70-100 mm i väggarna. Driftsekonomin klarar du genom att ställa ner inomhustemperaturen.

Har du verkligen tänkt igenom att du behöver de där centimetrararna? Typ speciell möblering eller så. Beror i och för sig var boden står, men regnar det mycket hade jag prioriterat en riktig yttervägg.

/Anders
 
Boden finns i Stockholm, stomme blir 45x95 + 50mm cellplast (yttre isolering), och tunn distansläkt. 200mm isolering i taket (platt). Just nu tittar jag på stående Z-panel alternativt en plastpanel. Har som sagt sett byggbodar med spårad MDF, det är emellertid svårt att få tag på, jag får kolla med brädgården en gång till.
 
Det blev 21x145 baspanel från Byggmax, snålade in lite på luftspalten. Skruvar panelen.
P7224856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P7224859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.