Hej

Jag är framme vid panel sättande på mitt uterum och har varit runt och tittat lite på alla tänkbara byggen i närområdet för att se om man skall ha på tvären/längden, bredder, mm mm.

Jag har i princip bestämt allt nu och skall börja såga i helgen, men fick en hastig ide/fråga som jag måste bolla med forumet.

I 95% av alla uterum där panelen går ner mellan taket och glaset så slutar man med ändträ. I alla andra bygg-konstruktioner så landar man ju träet mot en vertikal list (eller vad det kallas) [Se bild].

Jag undrar om detta bara är en estitsik grej eller om det har någon annan betydelse. För nu blev jag lite sugen på att rama in glaspartiet med en 22*45-55 bräda och ha den i vitt (som partiet är) och sedan sätta panel mot den brädan.

Men, som alltid, när man funderar på att göra motsatt mot 95% av de uterummen man sett så vill man ju få lite feedback från andra.

Varför ser man sällan/aldrig denna lösning?
Blir det "snyggare" utan stödbräda runt?
Har du gått i liknande funderingar och valt väg, och varför?
Bilder på uterum med denna 5% lösning skulle uppskattas?

N
 
  • utepanel.jpg
det vanligaste är väl ändå att ha en plåt? alltså mellan panel o fönster som panelen stöter mot (droppnäsa på panelen) så har jag gjort på tidigare byggen men där var iofs fönstren i trä, och du har kanske alu-partier.

annars är det som vanligt, man gör som man tycker är snyggt.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.