Vi håller på och renovera ytskikt i och runt vår trappa ner till källaren. Nu vill jag ha lite förslag på vad jag ska sätta på den delen som är mellan våningens golv och källarens tak. Hur ska jag förklara? Om man tänker sig öppningen i golvet som utgör hålet i våningsplanets golv ner till källaren. Den delen mellan där kan man sätta någon slags panel eller skivor. Idag sitter det lite skeva spånskivor målade med fula rinningar. Vad är vanligast att man sätter där? Går det att förstå var jag menar? Det är detta som är problemet med en "hemmaamatör", att man inte vet vad vissa byggtermer heter. Det jag beskriver har säkert ett namn. I alla fall; fult är det nu. Och jag vill snygga till det.
 
ett foto brukar hjälpa...
 
Kommer
 
Jag misstänker att det är bjälklagsinklädnad du är ute efter. Den kan bestå av plywood, panel, spånskiva m.m.
 
Inte mitt hus men jag hittade en bild på nätet. Och jag markerade ytan jag menar. Är det bjälklagsinklädnad?
 
  • Vy över byggarbetsplats, med en person som arbetar nära en trappa, ytan markerad som potentiell bjälklagsinklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp!
 
Ja!
Det är i alla fall det jag vill klä in med nytt material. Kan MDF fungera? Eller vad blir snyggast. Allt blir bättre än som det ser ut nu i alla fall. Nån riktig hemmasnickrare med dålig syn som gjort detta :) Samtidigt sitter en 70-talsspalje på dessa skivor. Nu byter vi ut detta mot ett New York trappräcke från Lundbergs.

http://www.lundbergs.com/sv-se/produkter/trappmiljo/trappracke-serier/new-york

Jag kan inte riktigt bestämma mig om stolparna till trappräcket ska sättas i golvet helt i linje med skivan som vi kallar bjälklagsinklädnad från och med nu :)
Eller då om stolparna ska sättas en bit från. Det kommer ju ändå bli en liten kant av golvet som syns eftersom underliggaren till räcket är 50 mm och stolparna är 66mm. Så lite lister kommer man behöva sätta och lite latexfog här och var i diverse springor och övergångar.
 
mdf funkar, vill du ha lite träkänsla plyfa, helt slätt gips, bara att välja
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.