Hej

Har varit och köpt panel till Badrum´s taket som säljaren föreslog.
Men funderar på följande, Panelen som jag skall använda har rätt stora "hål" eller "ned sänkningar" på kort sidorna fast än listen sitter där, skall jag tätta dessa gluggar ?

taket är nedsänkt ca 5cm för att bli rakt. alltså ett tomrum mellan nya och gamla taket, Jag har ingen plast i taket utan det är sågspån och rum ovanför badrumet.
 
Redigerat:
Hej mmotor,

det du skriver är totalt obegripligt!

Vad är egentligen problemet?
Kan du kanske lägga in en bild på panelen och beskriva vad som är besvärligt?
 
Jag undrar nog också lite....
 
Jag får inte ihop det. Kan du inte försöka ta bort alla grammatiska fel, så kanske det är lättare att läsa och förstå.
 
Ola78
Jag tror att det Ts menar är att det blir en försänkning där not och fjäder möts i skarven mellan varje panelbräda, detta gör då att man liksom får en glugg när taklisten spikats dit.
 
Jag tror jag förstår vad TS menar. Du har troligen någon slags bred fasspont och då blir det "glipor" i ändarna. En rak taklist täcker alltså inte dessa glipar. Jag har gjort så att jag har en vanlig rak list ca 22x45,i den har jag fällt ur för den "raka" delen av brädan, ett j-a arbete med såg, stämjärn och rasp, men så gjorde jag.
Jag tycker nog att du borde ha plast i taket med tanke på fukten, finns det plast i väggarna?
 
Jag håller just på att måla ett sådant tak med hål, men nej, jag tätar inget, det får vara hål.

Protte
 
Jag vart rekommenderad av både bygghandlaren och min snickar-expert att sätta plast i taket på badrummet, det var stor risk för fuktvandring upp i isoleringen annars enl dom.
Jag satte spåntade skivor i taket så det vart hyfsat tätt överallt och en plan yta att limma taklisterna mot så det blev nog så tätt som det kan bli, men ändå tyckte dom jag frågade att jag borde sätta plast. Utifrån det borde det definitivt sättas plast i TS tak som jag ser det.
Gör man som "Amatörbyggaren" gjorde och tätar med latex innan målning blir det nog så bra det kan bli men knappast tätare än mitt tak, jag kan föreställa mej att det var ett j-a jobb :)
 
Jag tackar för komplimangen Jan-Å, men så ordentlig var jag inte, ingen latex alltså, däremot plast i tak och väggar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.