Hej!
Vi ska sätta panel bakom vattenburen radiator. Panelen bygger ca 12 mm och radiatorrören är ca 7-8 cm långa från golv till koppling. Rören går ej att flytta ut vid golvet golvet är av klinkers och inte skall brytas upp.
Några tips eller rekommendationer? Skall man kanske nöja sig med att låta det sitta kvar och såga ur för elementets fästanordning? Är det svårt att sätta tillbaks elementet om det flyttas ut 12-13 mm med fästanordning och allt?
Tack på förhand!
 
Krilleman
Vilken typ av radiator är det?
Är den kopplad med sk koppel eller är den monterad med lös termostat och lös returvinkel?

Koppel:

radis2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lös termostat:

radis1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ett koppel antar jag. Se bilder!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det var ju ett otroligt bra tips! Tack! Är det säkert att det är den gänga du länkat till (M22)?
 
Krilleman
Ja, det ska (läs borde) vara M22 på kopplet. Men det ser lite mysko ut med kopplingarna, det är någon annorlunda sort.

Blir lite tveksam, någon annan forumist kanske har koll på dessa kopplingar? Speke?
 
Jag skulle tro det är M22 på muttrarna, men det ser ut som det sitter någon bussning mellan, så gängan är nog mindre på kopplet. Har funnits M18 förr har jag för mig.
 
Fast nu när jag tittar igen, så ser rören rätt grova ut. Vad är det för yttermått på dem?
 
Finns det plats att montera dessa? Ser trångt ut.
 
Hej igen! Rören är 18 mm och av grå plast. Muttrran är 30mm mellan de raka sidorna. Ja, det sitter någon form av gäng-adapter mellan mutter och koppel.

Varför skulle det vara trångt att montera. Man skruvar väl bara muttrarna uppåt. De andra delarna kan väl hållas still.
 
Krilleman
Inte alls trångt att montera. M22 mutter finns upp till 20mm! Kan du komma åt att mäta utvändigt mått vid dom två gängorna.

Alltså ovan muttern och gängan innanför (vad det ser ut att vara en bussning)?
 
Krilleman
Tack Krilleman. Jag tror jag har det jag behöver nu :)
 
Krilleman
(y)(y)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.