Hej!

Jag bor på en ny tomt med mycket berg och när vi lade ner vattenledningarna förra sommaren kom vi inte ner mer än 40-50 cm på sina håll och jag la därför över markskivor (av cellplast) över ledningarna, där det var som grundast.

Nu när marken börjat växa igen har jag fått en del ogräs med pålrötter (skräppor och tistlar främst). Det får mig att fundera på om dessa pålrötter är så pass växtstarka att de kommer tränga igenom markskivorna och spräcka dem, så att frosten eventuellt kan leta sig igenom till vintern. Vad tror ni?

Jag försöker hålla efter det skadligaste ogräset så gott det går genom att klippa ned bladen och blommorna så fort jag ser dem, men jag vill inte gräva upp dem av anledningen att det är så grunt (och därmed riskera att skada något).
 
Claes Sörmland
Rötter går garanterat in i cellplasten om det finns vatten där. Men inte lär skivorna spricka för det.
 
Det finns rotskydd, en typ av duk man kan lägga över cellplasten, eller alternativt en platonmatta.
 
B bossespecial skrev:
Det finns rotskydd, en typ av duk man kan lägga över cellplasten, eller alternativt en platonmatta.
Då får jag ju gräva upp allt igen. Det har jag inte lust med.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rötter går garanterat in i cellplasten om det finns vatten där. Men inte lär skivorna spricka för det.
Det låter bra. Antar jag.
 
P placerej skrev:
Då får jag ju gräva upp allt igen. Det har jag inte lust med.
Låt det vara då, tiden lär utvisa om det blir några problem och om det behöver göras om.
 
F fribygg skrev:
Låt det vara då, tiden lär utvisa om det blir några problem och om det behöver göras om.
Ja, det är väl ett rätt ovanligt problem som inte har jättemånga lösningar. Inte smidiga i alla fall.

Så länge rötterna bara sitter fastkilade bör de väl skydda lika bra mot frost som cellplasten. Det blir väl först efter de eventuellt dör och förmultnar och lämnar ett hål efter sig i plasten som det kan bli besvärligt.
För de bör väl knappast kunna ta sig först genom cellplasten och sen tränga sig igenom PEM-slangen? Den växer de nog runt, i så fall?
 
Du behöver inte oroa dej för att några rötter skulle kunna skada pemslangen.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.