Hejsan!
Jag funderar ifall det är någon som har pålat sitt garage och har ungefärlig koll på hur man bestämmer antalet pålar ?
Antar att belastningarna inte är lika stora som på ett bostadshus och därmed behöver kanske inte pålarna sitta lika tätt ?
Vi ska bygga ett 2-bils garage på 6x6 meter och har tänkt sätt en påle i varje hörn, visst borde detta räcka ?

Kanske någon som byggt och pålat ett garage med liknande mått ?!
Vore toppen med tips !!

/V
 
Här krävs mer information...
Ska ni gjuta platta för garaget? Hur mycket kommer ni i sånna fall förstärka plattan vid varje påle? Vilken typ av kantbalkar ska ni använda, om några? Hur stort blir garaget och då menar jag inte på mark, dvs 6x6? Vilken typ av takstolar, dvs vart lastar ni av tyngderna?
/Johan
 
johanjohansson skrev:
Här krävs mer information...
Ska ni gjuta platta för garaget? Hur mycket kommer ni i sånna fall förstärka plattan vid varje påle? Vilken typ av kantbalkar ska ni använda, om några? Hur stort blir garaget och då menar jag inte på mark, dvs 6x6? Vilken typ av takstolar, dvs vart lastar ni av tyngderna?
/Johan
Jo, det är platta på mark.
Garaget blir av standardtyp enligt lövångersgaraget med 15 gr taklut.
Standard takhöjd 2.2m... alltså klassiskt garage, inget speciellt. Klassiska takstolar.
Jag vet tyvärr inte hur jag kommer förstärka plattan samt exakt vart tyngderna kommer att ligga.... det kanske beror på hur jag slår ner pålarna ? ;) hehe...
Jag undrar bara mellan tummen och pekfingret ungefär hur många pålar ni med liknande garage har slagit ner.... om det nu är någon som pålat sitt garage.
Vet att en riktlinje för bostadshus brukar vara 1 påle var 3:e meter runt om huset samt under bärande väggar.
Garaget har dock inga bärande väggar invändigt, samt borde bära mindre last än bostadshuset... alltså kanske det räcker med att påla i varje hörn typ !? :)
/V
 
Jag lyfter denna fråga igen eftersom jag inte blivit klokare i ämnet.
Nu har jag dock redan slagit ner 4 pålar, dvs ett i varje hörna samtidigt som jag byggde huset.
Nu när det börjar närma sig att gjuta garageplattan har jag funderingar igen på hur förstärkningen ska se ut. Jag hoppas att min tidigare uppskattning med 1 påle i varje hörn räcker, så jag slipper ta hit pålfirman igen.
Men jag har hört lite olika bud på hur mycket/noga man måste förstärka en garageplatta för ett vanligt trägarage...

Alla tips mottages tacksamt !

/Valle
 
Vad har du för markförhållanden eftersom du ska behöva påla?
 
Nja, huset pålades eftersom det var väldigt lerigt underlag samt sluttande område och 15m ner till berg...
De flesta hus i området har pålats, jag vet dock inte hur många som har pålat sina garage. Jag har också fått frågan "Behöver du påla garaget överhuvudtaget ?"
Men nu är ju pålarna redan nedslagna... så då är det väl bara att köra vidare å vara glad. ;)

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.