Osäker på vilken forum-del jag skulle lägga det i chansar jag här...

Jag har fått tag på ett pallställ som ska funka som virkes-förråd.
Det består av 6 st 3 meter höga gavlar, vilka ska stå som tre fristående sektioner med ca 80 cm mellan varann.
Tänk er från väggen:
1. Vägg
2. 30 cm fritt
3. Första sektionen, med långsidan (3 pallplatser) mot väggen. En sektion är 110 cm djup, 270 cm bred.
4. 80 cm fritt.
5. Sektion två, parallellt med den första.
6. 80 cm fritt.
Sektion 3, också parallellt med dom andra två.

På detta sätt får jag ett sammanlagt djup på 520 cm från till yttersta bommen, och kommer därmed kunna ha brädor upp till runt 540 cm utan vidare.

Varje sektion kommer till en början ha 6 bommar i 3 våningar, men tanken är att köpa fler bommar så att det blir minst 5 våningar.

Funderingar:
Idag består golvet av asfalt. Egentligen ska ju gavlarna bultas fast i underlaget (betong) men det går ju inte här.
Tror ni att jag måste såga upp asfalten, gräva ur och gjuta betong-fundament att fästa gavlarna i?
Eller klarar sig gavlarna av att stå fritt med hjälp av bommarna? Det är ju ändå bara "lite virke" jag ska ha i stället.
Har man ett pallställ där sektionerna är förbundna i varandra i sidled, som man brukar, kan jag förstå att det är av yttersta vikt att de är bultade i marken, men nu kommer dom ju stå framför varann, och om det är så mycket som halvfullt lastat, kommer det ju inte påverkas av att man drar in och ut brädor, då allt annat kommer ha en många gånger högre kraft riktad neråt.

Vad tror panelen?

Ska se om jag kan göra en enkel skiss...
 
Redigerat:
Det är nu mina feta drawing skills comes in handy...

Ritad skiss av en hylla sedd framifrån och från sidan med färgglada streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att skruva betongskruv ner i asfalt..... håller förvånansvärt bra, sen får du nog vara beredd på att pallstället sjunker ner lite i asfalten över tid....
Största risken är väl tipprisk när man skjuter in / drar ut virket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.