Pallbock

Jag ska lyfta bilen baktill. Jag har två vanliga pallbockar för ändamålet. De lyftpunkter jag känner till är de vanliga som man sätter bilens domkraft i när man byter hjul - dvs de extra kraftiga "metallkanterna" på min Golf. Kan jag ställa dessa kanter direkt på pallbocken eller behöver jag köpa till anpassade gummikuddar med skåra i?

Stoppa rost

Undertill på bilen finns en del läbbig rost på vissa delar. För att stoppa rostandet någorlunda, har jag läst om kallpressad olivolja tränger in bra och bromsar korrosionen. Jag köpte för länge sedan en stor burk med rostskyddsmedel, svart tjock färg, som penslas på underredet. Jag har aldrig öppnat burken. Kan jag "olja in" rostiga delar, för att några vecka senare pensla rostskyddsmedlet? Eller är rostskyddsmedel bara effektivt på ej rostangripen metall?
 
Om där är rost så ska du inte sätta rostskyddsmedel på. Är det verkligen olivolja? Det har jag aldrig hört men linolja brukar användas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om där är rost så ska du inte sätta rostskyddsmedel på. Är det verkligen olivolja? Det har jag aldrig hört men linolja brukar användas.
Ahh, jo det var linolja 🤪👍
 
MultiMan
Linolja kan appliceras på även fuktig rost och det kommer stoppa vidare rostningen efter några behandlingar. Min 22 år gamla Saab (10 år i min ägo) slutade rosta helt efter 2-3 år trots bara linolja. Billigt och miljövänligt, bara slabba på. Jag fyllde t ex även notoriskt rostande bakluckan på 9-5 kombin, helt roststopp efter 1 gång eftersom linoljan tränger in överallt och sväller sedan 10-15% när den oxiderar/torkar, så spalter tätas.

Efter den torkat tål den avfettning mm, men rå linolja kan ta veckor att torka, så låt bli att tvätta bilen under den tiden.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har hört att sågkedjeolja skall funka bra som skydd om man upprepar med ett par års mellanrum.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
MultiMan
Jag började med sågkedjeolja men den torkar aldrig och saknar linoljans extra finesser såsom extrem krypförmåga (rå linolja), sväller i spalter och tätar. Linoljan är också billigare och miljövänligare. Därför bytte jag.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag började med sågkedjeolja men den torkar aldrig och saknar linoljans extra finesser såsom extrem krypförmåga (rå linolja), sväller i spalter och tätar. Linoljan är också billigare och miljövänligare. Därför bytte jag.
Jag spädde ut kokt linolja med balsamterpentin, och ner i en sprayflaska o sprayade på rosten. Kallpressad linolja verkar bättre men den är 4 gånger dyrare än kokt. balsamterpentin visserligen också dyrt men det blir ändå mkt billigare om det är större mängder. Balsamterpentin för att förtunna och för bättre penetrering.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Plåtkanten i karossen är inte så lämplig direkt på pallbocken. Stor risk att den böjs/knäcks.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.