Högst upp skall en TV stå som väger omkring 80-90kg (36" crt). Bänkskivorna är 40mm massiva (bok som jag laserat) och "stolparna" är limträpelare, 90x90mm. Är mest rädd att översta skivan skall kunna brytas på mitten, el.dyl så TVn rasar ner på golvet och kan träffa någon som råkar vara där.
Finns det ngn risk eller är jag överdrivet orolig?

Om någon undrar så skall tv-spel & dekoder vara underst. Hade hellre haft TVn där, men då har jag ingen plats för tv-spelen.

tv_bank.jpg
 
Det håller.

Jag utgår från att TV:n är nästan lika bred som bänken, och då fördelas vikten över större delen av skivan också. Jag utgår från att även om du ställer dig på denna konstruktion så håller den utan vidare, och troligen är TV:n inte så mycket tyngre än vad du är.
 
En TV brukar ju ha fötter eller dylikt som den står på och de trycker ju ute vid hörnen.

Min 32" CRT står på en betydligt vekare möbel och den kom från TV tillverkaren så det ska vara lugnt
 
låter lugnande, tack :)
 
Snyggt snickrat. Hur gjorde du för att sammanfoga benen och bänkskivan?
 
Martin_Blomberg skrev:
Snyggt snickrat. Hur gjorde du för att sammanfoga benen och bänkskivan?
Tack :)

Benen sitter bara fast i den övre skivan, så ovandelen med ben står löst ovanpå den undre.

Jag borrade hål i både ben & skiva, i med trälim & en träplugg i varje hål. Det sitter som sten när det torkat. Den undre skivan fäste jag med setlim i "lådan".
 
Du skulle nog lätt kunna lägga till ett antal kilo och det skulle ändå hålla.

Är lådan tom eller fylld? Om tom, är du inte orolig för resonanser?

Mvh
P.
 
Tabors39 skrev:
Du skulle nog lätt kunna lägga till ett antal kilo och det skulle ändå hålla.

Är lådan tom eller fylld? Om tom, är du inte orolig för resonanser?

Mvh
P.
Hmm, hur ska jag svara...det går en trappa under lådan, så där är snedtak. Det har varit en mindre låda under, men jag reglade upp den och satte nytt gips. Ska lägga upp en bild till snart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.