Som en kul grej för att lära mig svetsa byggde jag en pall av återvunnet stål och trä. Jag kan fortfarande inte svetsa men jag är ändå nöjd med pallen och kommer troligen göra flera (med vissa modifikationer)
Materialet är 30x30 mm vinkeljärn i benen (avsmalnat till 20x20 i botten) och gamla tätvuxna furureglar från ett rivet uthus. Sitsen är 35 cm i diameter och 42 mm tjock. Totalhöjden är 60 plus några cm.
Mobilkameran förvränger proportionerna lite, underredet ser i verkligheten inte så litet ut jmf m sitsen.
Fråga gärna om ni undrar över ngt moment så kan jag utveckla kring detaljerna :)

Handgjord pall med svetsade vinkeljärnsben och rund, mörkbetsad trästomme, ställd på trägolv intill fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjord pall av återvunnet stål och trä, med 30x30 mm vinkeljärnsben och en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätvuxna furureglar på ett arbetsbord med ritade cirklar för utsågning, omgivna av verktyg för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rund hemmagjord pall i trä som sågas till med en bandsåg, av träreglar från ett rivet uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träbit fastspänd i en skruvstock på ett arbetsbord med träspån och hyvelverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en träpall i arbete med hyvelspån och en hyvel på sitsen som är delvis bearbetad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord pall av återvunnet trä i en verkstad, med detaljerade årsringar och hantverksverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller en rund pall av återvunnet trä ovanpå ett arbetsbord med ritningar synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord pall med mörkt betsad rund trästolssits och synliga ådringar, arbetsverktyg syns suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild som visar ett DIY pallbyggprojekt med svetsade återvunna stålben och trä, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närstudie av en handgjord pall med svetsade vinkeljärnsben och sittyta av återvunnet trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toppvy av en handgjord pall med en spiralsågad sits i trä och metallben, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt! Och hantverk rakt igenom också — imponerande.
Du har verkligen lyckats få till ett "ålderdomligare" utseende också, du ska vara riktigt nöjd med ditt jobb.

Kul att få se!
//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Väldigt snyggt! Och hantverk rakt igenom också — imponerande.
Du har verkligen lyckats få till ett "ålderdomligare" utseende också, du ska vara riktigt nöjd med ditt jobb.

Kul att få se!
//Ronnie
Tack! Jo, jag har lite olika knep för att få till utseendet.
 
Vad har du använt för ytbehandling på sitsen?
 
Frustrator skrev:
Vad har du använt för ytbehandling på sitsen?
Först stålborste i fiberriktningen, bank med grov kedja. Sedan svärtning med te och järnjoner följt av betsning mörk valnöt, linolja (syns på den våta blanka bilden), shellack och vaxpolering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Järnjonet som stålull i te?
Rå linolja? Hur länge fick det härda innan du gick på med shellacken?

Snyggt blev det! (Om du inte förstår det av alla mina frågor ;))
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Järnjonet som stålull i te?
Rå linolja? Hur länge fick det härda innan du gick på med shellacken?

Snyggt blev det! (Om du inte förstår det av alla mina frågor ;))
Glömde betsning.
Linolja/terpentin som fick dra in ca 10 min tills ytan inte var kladdig längre
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Stålull i vinäger. Te får dra in i trät innan för att syran ska kunna komplexbinda med järnjonerna sedan. Te behövs inte för träslag med mer syra nativt så som ek.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.