Y
Har flera gånger fått lånat lite dyrare fuktmätare från jobbet för att bedömma virkens skick.
Såsom nu när jag ska måla huset.

De trodde inte de allra billigaste i typ färghandelbutiker var de allra pålitligaste,
men tänkte höra med er om ni vet någon sådär lagom dyr, runt 1000lappen, som man kan lita på.
 
Jag har en Extech kontaktlös fuktmätare som läggs på virket, den är hyfsat noggrann (Extech tillhör Flir-gruppen) Inköpt från Conrad.se Artikelnummer: 123237, pris ca 1150 SEK
Sen har jag en vanlig mätare med stift från Colorama för 199 SEK, den där klassiska med lysdioder. Den är inte heller dum och mest användbar för ytfukt som är intressantast vid målning. Den är faktiskt tillräckligt noggrann för husbehov.
Det som avgör mer vid fuktmätning är hur man trycker in stiften och var man mäter, det krävs 10-20 mätningar och sen får man ta medelvärdet av dessa, detta gäller oavsett instrument och noggrannhet.
 
Snailman
jag har nöjt mig med en billig från biltema typ 99kr (men 4 jättedyra batterier får man köpa till)

har sett samma på cheapy för typ 150kr inkl batterier

står vad de har för tolernans på måtvärdena, tyckte det räckte för mina behov...

har lcd display där fukten anges med två siffror
 
Y
Gillar inte riktigt de med piggar, även om jag förstått att de betraktas som seriösare.

Extech - Conrad.se Artikelnummer: 123237

Mätdjup 22mm. Det borde ju räcka för att kontrollera alla panelbrädor man snickrar med iaf.

--------------------------------

Tog en koll vad de hade för fler produkter;
Artikelnummer: 129178
Indikator för trä och byggfukt GMI 15.
Fastställ snabbt och tillförlitligt fuktigheten i t.ex. byggnader och på byggen. Med hjälp av den här indikator identifierar du fukt i trä ned till ett djup på ca 3 cm, i betong och cement ned till ca 4 cm. GMI 15 identifierar även fukt bakom keramiska plattor respektive olika vägg- och golvbeläggningar. Lägg bara mätaren på den yta som ska mätas du behöver inte sticka in mätaren i mätobjektet.
1295kr *bästsäljare*(enligt dem)
Inte så mycket dyrare men klarar djupare scanningar. KAnske man kan mäta lite på enklare reglar också.
 
GMI 15 skulle jag köpa om det är byggfukt man vill mäta, den verkar fin.
Men kolla bara att den inte mäter så djupt konstant för då mäter du ju bakom panelen som bara är 20-25 mm tjock och just bara panelen är intressant att mäta inför målning
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Jag har en biltema´mätare som jag inte testat än, köpte den endast för att jag ordnat med kamin så jag tänkte kanske mäta fukt på veden eller nåt.

Såg nu när jag tittade på den att den har 2 piggar men den matas med 1 9 volts batteri . Blir förmodligen liggandes i lådan men jag har en iallafall :)
 
Y
Gruvberget skrev:
GMI 15 skulle jag köpa om det är byggfukt man vill mäta, den verkar fin.
Men kolla bara att den inte mäter så djupt konstant för då mäter du ju bakom panelen som bara är 20-25 mm tjock och just bara panelen är intressant att mäta inför målning
Är nog bara ett läge. Sen uppmanas man nog att tolka siffrorna på olika sätt beroende på vad man mäter.

Så ja, då känns den ju lite opålitlig. Iofs är det väl bra om man hittar fukt längre in också.
Justnu så är det bara panelen på huset jag ska arbeta med, enstaka reglar.
I huvudsak ska jag måla huset och i andrahand byta ut lite rötna detaljer.


manualen till GMI15
 
Yrrol skrev:
Är nog bara ett läge. Sen uppmanas man nog att tolka siffrorna på olika sätt beroende på vad man mäter.

Så ja, då känns den ju lite opålitlig. Iofs är det väl bra om man hittar fukt längre in också.
Justnu så är det bara panelen på huset jag ska arbeta med, enstaka reglar.
I huvudsak ska jag måla huset och i andrahand byta ut lite rötna detaljer.


manualen till GMI15
Helst skall du mäta i mitten av panelen. mini-ligno har vändbara stift, det vill säg två längder för mätningen.

--- Mats ---
 
Med mitten i panelen menas både i tjocklek och längd, trä torkar fortare vid ändarna...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Med mitten i panelen menas både i tjocklek och längd, trä torkar fortare vid ändarna...
Bra tillägg, står inte så ofta. Lägger till och i bredd, och med stiften vinkelräta mot fiberriktningen.

--- Mats ---
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Kan vara läge med ett litet förtydligande här. Den typen av givare som man bara lägger mot materialet är som regel inte fuktmätare utan fuktindikatorer. Med en fuktindikator kan man se var som materialet är fuktigast, t ex för att scanna av olika delar av ett betonggolv. Mätprincipen är som regel en dielektrisk våg som skickas ut och ger olika svar vid olika fuktinnehåll. Dock varierar responsen mellan olika material, en torr masonitskiva ger t ex ett annat utslag än ett torrt betonggolv. Därför använder man dem lämpligen för att scanna av olika ytor av samma material för att se var det är fuktigast. Är man skicklig användare av instrumenten så kan man använda dem för viss fuktmätning, men då bör man veta vad gör.

Om man däremot är intresserad av att mäta fuktigheten i trä så rekommenderar jag varmt att man använder en fuktmätare med stift som man trycker in i träet. Resistansen som fukten bunden i träet ger är omräkningsbar till träets fuktkvot, vilken anger om det finns förutsättningar för mögelsvampar eller rötsvampar att växa. Rätt enkel mätprincip, så jag antar att det finns instrument som både är bra och billiga. Då jag arbetade som fuktkonsult så använde jag Protimeter, men de är rätt dyra. Dock kan det ju vara bra om man är beroende av ett korrekt värde att man har pålitliga instrument.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan är en fuktmätare med stift inte heller en fuktmätare enligt din definition. Det närmaste man kan komma en fuktmätning i så fall skulle vara att mäta massan på samma prov när provet har jämviktat sig vid en serie olika relativa luftfuktigheter, vilka i sin tur bör mätas som daggpunkt. Man mäter då optiskt på en spegel som är ihopbyggt med ett Peltierelement. Dessa värden kan då plottas som massa sfa relativ luftfuktighet. Man extrapolerar till noll och får då den torra massan. Av den kan man räkna ut fuktkvoten som provet hade från början. Även den här metoden är något indirekt, eftersom man extrapolerar enligt någon funktion som verkar passa (fenomenologisk metod) eller enligt ett förslag till mekanism (vetenskaplig metod) till noll i fuktkvot. Dessutom översätter man daggpunkten till relativ luftfuktighet med en funktion som finns i instrumentet, och som hämtats från ett Mollierdiagram, som i sin tur har uppmätts empiriskt, med felkällor.

Att mäta resistansen mellan två pinnar är naturligvis inte heller någon direkt mätmetod. Vad instrumentet gör är att mäta resistansen i mellan de två pinnarna och sedan översätta det till en fuktkvot med hjälp av i instrumentet inbyggda tabeller. Så arbetar även de instrument som inte har två pinnar. De använder tabeller. Däremot är signalen beroende av materialets densitet, varför de bättre instrumenten har inbyggda densitetsvärden för en mängd olika träslag. Om något träslag skulle fattas i tabellen finns även möjligheten att direkt ställa in ett densitetsvärde.

Jag har aldrig arbetat som fuktkonsult, men jag är ordentligt intresserad av mätteknik, och dessutom hyfsat insatt i termodynamik, vilket ingår i mitt yrke.
 
  • Gilla
Rickard Uddenberg
  • Laddar…
Y
Tja, om det nu finns en med både piggar och ytmätande för typ 1000kr så kan jag leva med det oxå. ;)
 
mattiasp skrev:
Å andra sidan är en fuktmätare med stift inte heller en fuktmätare enligt din definition. Det närmaste man kan komma en fuktmätning i så fall skulle vara att mäta massan på samma prov när provet har jämviktat sig vid en serie olika relativa luftfuktigheter, vilka i sin tur bör mätas som daggpunkt. Man mäter då optiskt på en spegel som är ihopbyggt med ett Peltierelement. Dessa värden kan då plottas som massa sfa relativ luftfuktighet. Man extrapolerar till noll och får då den torra massan. Av den kan man räkna ut fuktkvoten som provet hade från början. Även den här metoden är något indirekt, eftersom man extrapolerar enligt någon funktion som verkar passa (fenomenologisk metod) eller enligt ett förslag till mekanism (vetenskaplig metod) till noll i fuktkvot. Dessutom översätter man daggpunkten till relativ luftfuktighet med en funktion som finns i instrumentet, och som hämtats från ett Mollierdiagram, som i sin tur har uppmätts empiriskt, med felkällor.

Att mäta resistansen mellan två pinnar är naturligvis inte heller någon direkt mätmetod. Vad instrumentet gör är att mäta resistansen i mellan de två pinnarna och sedan översätta det till en fuktkvot med hjälp av i instrumentet inbyggda tabeller. Så arbetar även de instrument som inte har två pinnar. De använder tabeller. Däremot är signalen beroende av materialets densitet, varför de bättre instrumenten har inbyggda densitetsvärden för en mängd olika träslag. Om något träslag skulle fattas i tabellen finns även möjligheten att direkt ställa in ett densitetsvärde.

Jag har aldrig arbetat som fuktkonsult, men jag är ordentligt intresserad av mätteknik, och dessutom hyfsat insatt i termodynamik, vilket ingår i mitt yrke.
Även pinnmätarna (kanske inte de billigaste) har tabeller för olika träslag med vars hjälp de översätter resistansen till fuktkvot.

Borde inte det enda "korrekta" vara att skära ut träbiten, väga den, värma den i ugnen, väga om den, och sedan räkna ut hur mycket fukt som lämnat den (vilket är den fukt som ursprungligen var i träbiten). Det blir en direkt mätning.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.