Har pålat grunden nu och har konstruktionsritningar för en L-balkskonstruktion.
Har tänkt att gjuta in golvvärmen, men har nu fått hört att värmen i plattan går direkt ner i pålarna, dvs man får en väldigt stor värmeförlust.

Hur väl stämmer det egentligen?
Hur mycket värme kan gå förlorad?

Kommer f.ö. köra bergvärme som uppvärmning.
 
Tyresö
Jo, det stämmer - betongplattan måste ju förankras i pålarna. Sen hur mycket värmeförlusten egentligen blir, har jag ingen koll på. Pålarna till villor brukar vara 75 mm (inv.) och stålplattan ovanpå pålen brukar vara 25 X 25 cm och 3 - 4 cm tjock.

En annan energitjuv i såna konstruktioner är att kantbalkarna är större = mindre isolering. Sen brukar såna konstruktioner även ha en rejäl mittbalk = ännu mindre isolering.

Så det är inte enbart pålarna som kyler ner plattan, den totalt mindre mängd isolering gör sitt till också.

Själv skulle jag välja bort en sån tomt - hela tomten är ju inget annat än smacklera = risk för fuktstrul.
 
Hela plattan (kanske 150 kvm) läcker värme till leran. Varför skulle 1 kvm med pålar göra det dramatiskt sämre?
Värmen läggs ovanpå isolering och ska i stort sett gå uppåt.
 
Går pålarna igenom isoleringen? I så fall kommer de att agera kylflänsar. Sammanlagda mantelytan på pålarna är sannolikt större än 1 kvm. Detta med att värme stiger kan man glömma i detta fall. Det gäller till viss del i gaser och vätskor, men inte i fasta ämnen. Det går inte att lägga isolering ovanpå plattan?

Erik
 
Tyresö
Avemo skrev:
Går pålarna igenom isoleringen? I så fall kommer de att agera kylflänsar. Sammanlagda mantelytan på pålarna är sannolikt större än 1 kvm. Detta med att värme stiger kan man glömma i detta fall. Det gäller till viss del i gaser och vätskor, men inte i fasta ämnen. Det går inte att lägga isolering ovanpå plattan?

Erik
En helt vanlig villaplatta på 18 m3 väger ca 50 ton inkl. armering (pålade plattor kräver mer armering) och sen är det ytterligare ett antal ton hus ovanpå plattan. Jag vet inte vad för isolering som klarar dom vikterna - jag har åtminstone inte sett någon sådan isolering.

Sen ska ju isoleringen ta upp all den vikten på den lilla ytan som pålarna består av.
60 ton på lite mer än 1m2 är mycket belastning. Om nu själva huset väger 10 ton.
 
Tomten är tyvärr redan köpt, pålad och klar för platta.

Tydligen så gör så nu att dom bygger någon typ av fribärande platta med bjälklag om jag förstog det rätt.
Men det skulle kräva att jag tog fram en ny konstruktionsritning, kapade pålarna, grävde djupare osv. Så det är uteslutet.


Jag förstår inte min konstruktör, som visserligen var av den äldre sorten men som ritade en sån oenergieffektiv grund. Supergrund har ju ett grundsystem för pålade plattor, men skulle jag köra på den istället skulle jag få lov att påla om på nytt och det går inte heller.


Men vad ska man överväga? Ska man lägga golvvärmen i ett senare skede ovanpå plattan istället?
Köra med radiatorer.

Det skulle vara intressant att se hur mycket man % förlorar i värmeförlust jämfört med en vanlig platta.
Om det väger upp merkostnaden för att lägga golvvärmen ovanpå, eller hur det blir.

Det är 22st pålar, och jag tror varje platta var 15x15, minns inte riktigt.

Voterna är lika breda som på en vanlig platta, samt att jag har en mot längsgående mitt genom huset, Och pålarna är fyllda med betong.
 
Redigerat:
En helt vanlig villaplatta på 18 m3 väger ca 50 ton inkl. armering (pålade plattor kräver mer armering) och sen är det ytterligare ett antal ton hus ovanpå plattan. Jag vet inte vad för isolering som klarar dom vikterna - jag har åtminstone inte sett någon sådan isolering.

Sen ska ju isoleringen ta upp all den vikten på den lilla ytan som pålarna består av.
60 ton på lite mer än 1m2 är mycket belastning. Om nu själva huset väger 10 ton.
Jag antog att det låg till så även om jag inte hade siffrorna klart för mig. Det jag tänkte på vara systemet som villa varm skriver om att lägga mer isolering ovanpå plattan och inte ha golvvärmen ingjuten.

Erik
 
Jag tror att det lönar sig bättre för dig att se till att få en VP installation som är optimerad för bra driftsekonomi än någon annan åtgärd.
De flesta som offererar värmepumpar gör ju en så billig offert som möjligt för att få jobbet men men det betyder ju inte att den är så bra som möjligt för dig på 20-30 års sikt.

Tyvärr räcker inte mina kunskaper för att kunna bidra med några beräkningar heller om hur mycket energi det blir fråga om
 
Absolut, jag kommer gärna att betala extra för en så effektiv vp som möjligt.

Jag gick in på supergrunds sida, där dom har en grund anpassad för pålning och hittade detta.

Relativt lågt U-värde 0,16-0,18W/m2K (jmr L-grund pålad 0,36W/m2K)
 
Tyresö
MrTim skrev:
Tomten är tyvärr redan köpt, pålad och klar för platta.

Tydligen så gör så nu att dom bygger någon typ av fribärande platta med bjälklag om jag förstog det rätt.
Men det skulle kräva att jag tog fram en ny konstruktionsritning, kapade pålarna, grävde djupare osv. Så det är uteslutet.


Jag förstår inte min konstruktör, som visserligen var av den äldre sorten men som ritade en sån oenergieffektiv grund. Supergrund har ju ett grundsystem för pålade plattor, men skulle jag köra på den istället skulle jag få lov att påla om på nytt och det går inte heller.


Men vad ska man överväga? Ska man lägga golvvärmen i ett senare skede ovanpå plattan istället?
Köra med radiatorer.

Det skulle vara intressant att se hur mycket man % förlorar i värmeförlust jämfört med en vanlig platta.
Om det väger upp merkostnaden för att lägga golvvärmen ovanpå, eller hur det blir.

Det är 22st pålar, och jag tror varje platta var 15x15, minns inte riktigt.

Voterna är lika breda som på en vanlig platta, samt att jag har en mot längsgående mitt genom huset, Och pålarna är fyllda med betong.

Oj, 22 pålar i en villaplatta??? Det är kanske därför dina voter kan vara i normalstorlek. Det kan nog stämma att dina topp-plåtar är 15 X 15 cm. Jag ser ju numera mest hur stora topp-plåtarna är till höghus.

Många tror att man fyller betong i pålarna för att betongen ska ha med bärighet att göra.......Den enda funktionen betongen har i pålarna är....rostskydd - inget annat. Betongen ska ta upp utrymmet i röret så att det inte kan samlas vatten och göra så att röret rostar sönder in ifrån. Betongen i pålarna har alltså inget med bärighet att göra - det är pålen som ska ta all last.

Om du lägger värmeslingor ovanpå eller i plattan har ingen betydelse - slingorna kommer värma plattan oavsett - lägg dom i plattan och under armeringsmattorna det är så man gör - även om plattan är pålad.

Köldbryggan är ju egentligen bara pålen, topp-plåten är ju ingjuten i plattan. I så fall om även topp-plåten räknas som köldbrygga, då är det även ett antal slingor armeringsjärn i voten och mittbalken också som är köldbryggor, eftersom dom ligger och vilar och samverkar med topp-plåten - hur ska annars balkarna hålla ihop huset?

Jag tror inte du ska stirra dej blind på värmeåtgången - be konstruktören räkna ut skillnaden mot en motsvarande fristående platta åt dej, jag tror inte skillnaden är så stor. Det handlar troligtvis inte om flera 1.000 kr/år
 
Nej precis, du har helt rätt.

Jag gör nog så att jag gjuter in golvvärmen ändå, ska be en konstruktör räkna på skillnaden, men oavsett resultatet, så får man bita i det sura äpplet och ta smällen när man köpt en tomt som behövdes pålas och inte tog reda på innan om dessa alternativa grundmetoder som nu finns.
Man får göra allt annat så effektivt istället.

Eftersom konstruktören var väldigt erfaren och jobbade mot stora byggbolag, kom aldrig tanken på att ifrågasätta konstruktion som föreslogs.
 
Tyresö skrev:
Många tror att man fyller betong i pålarna för att betongen ska ha med bärighet att göra.......Den enda funktionen betongen har i pålarna är....rostskydd - inget annat. Betongen ska ta upp utrymmet i röret så att det inte kan samlas vatten och göra så att röret rostar sönder in ifrån. Betongen i pålarna har alltså inget med bärighet att göra - det är pålen som ska ta all last.
Är inte betongen bra för stabilisering heller? Jag tänkte kanske pålarna knäcktes om de stod ensamma?
 
Tyresö
MrTim skrev:
Nej precis, du har helt rätt.

Jag gör nog så att jag gjuter in golvvärmen ändå, ska be en konstruktör räkna på skillnaden, men oavsett resultatet, så får man bita i det sura äpplet och ta smällen när man köpt en tomt som behövdes pålas och inte tog reda på innan om dessa alternativa grundmetoder som nu finns.
Man får göra allt annat så effektivt istället.

Eftersom konstruktören var väldigt erfaren och jobbade mot stora byggbolag, kom aldrig tanken på att ifrågasätta konstruktion som föreslogs.

Var glad att din platta är pålad - jag har sett otaliga plattor som gjuts på lika ostadig gammal sjöbottenmark (smacklera med en skvätt kross ovanpå). Gissa vilka problem dom kommer få efter några tjäl-lossningar. Dina "problem" är exakt vad dom troligtvis önskar sej.
Jag tycker din konstruktör har tagit sitt ansvar och gjort rätt ut ifrån förutsättningarna - du vill garanterat inte få sättningar i ett hus med ingjuten vattenburen värmeslinga.
 
Tyresö
haavard skrev:
Är inte betongen bra för stabilisering heller? Jag tänkte kanske pålarna knäcktes om de stod ensamma?

Nej, betongen är faktiskt enbart ett rostskydd in ifrån och inget annat - jag blev själv väldigt förvånad för många år sedan när jag hörde det för första gången. Jag snackade med många verkare på byggen och alla sa samma sak - rostskydd och inget annat.
 
Jag har ju inga vettiga beräkningsgrunder att utgå ifrån men en väldimensionerad golvvärmeanläggning ska ha en verkningsgrad på minst 4.
utgår vi från att dina pålar då drar 2000kwh mer än en vanlig platta (vild gissning) så innebär det 500kwh el per år, dvs högt räknat 750 kr.

skulle 1000 kwh och en verkningsgrad på 5 vara mer rätt så skulle det bli 250 kr/år. Det senare innebär ju definitvt en besparing jämfört med att göra om plattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.