Vad kostar det att koppla på sig på det kommunala vattnet?
Jag vill bara veta kostnad för på koppling, ingen grävkostnad eller rör.
Det är säkert olika mellan kommuner, men vad har DU betalat?

// Schnickarn
 
Det brukar handla om en 50000-100000, men som du säger, det varierar mellan olika kommuner. Det kan också variera med hur stor tomten är och var den ligger. Det enklaste är väl att du går in på hemsidan till de kommuner du är intresserad av och tittar där.
 
Själva anslutningen för enbart vatten betalade jag drygt 36000kr för i höstas här där jag bor.
 
Hemmakatten
Hade vi varit tvungna att ansluta oss till kommunalt vatten och avlopp hade det kostat oss 206.000 kronor, detta i norrortskommun i Sthlms län. Nu finns det gudskelov inget kommunalt VA där vi bor, borra egen brunn och anlägga infiltrationsanläggning gick på mindre än hälften. :) Dessutom kostar det kommunala vattnet nästan 30 kronor per kubikmeter.

Som sagt, det skiljer mycket mellan olika kommuner. I vår är priset uppdelat på två delar, en grunddel på 103.000 kronor och en del beroende på hur stor tomten är. De 206.000kronor jag pratade om tidigare är maxbeloppet man får betala om man har stor tomt som vi.
 
Bygger i Borlänge och anslutningsavgiften till vatten och avlopp var på 74 000 kr! Då kopplas spillvattnet till kommunala avlopp. Har kompisar i som bygger i borlänge, men deras bygge (tomten) ligger i ett område där det inte finns någon stadsplan så deras kostnad är på ca 50 000 kr. (ej på kopplat med spillvattnet då)
 
Vi bor i Lerums kommun och ska koppla in oss till våren.

Anslutningsavgiften här är 114'000 med hänsyn till tomten (~1100kvm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.