För några år sen ställde jag till med en olycka på hyrd snöskoter, och när jag låg där sönderslagen i sjuksängen såg jag livet raseras, men det löste sig riktigt bra. Jag blev skapligt återställd vilket är det viktigaste, men även ekonomiskt gick det bra, skoterns trafikförsäkring ersatte allt utan att jag ens frågat efter det (blev kontaktad på sjukhuset per telefon) Det kom bla en lista där jag skulle fylla i allt som blev skadat, tex kläder som sjukvårdspersonalen fick klippa upp, hjälmen, glasögonen. Jag fick ersättning för inkomstbortfall, sjukvårdskostnader, sjukgymnastik mm, ja alla kostnader som olyckan drog med sig, och detta trots att jag var den vållande. Böterna fick jag givetvis betala själv. Fick även en skaplig sudd för sveda o värk, och framtida men (kan inte springa längre)

För drygt en månad sen (18 feb) stod jag o särbon i lugn o ro i en kö vid ett rödljus när en bil med full fart dammar in i oss bakifrån. Särbon håller sig runt nacken och skriker konstant, jag kliver ur bilen för att se vad det är för dåre som kört på oss, men känner nått konstigt i nacken, så jag kliver in igen och ringer 112 (särbon skriker fortfarande)
Några minuter senare kommer 2 ambulanser, utrustar oss med nackkragar och vi blir transporterade till sjukhus.
Särbon får åka hem efter 10 timmar och röntgen, mig håller det kvar för observation, de såg nått blåmärke över lungorna som troligtvis var från bilbältet, men jag få åka hem dagen efter.

I detta fall är ju vi helt oskyldiga, bilen som körde på oss var oförsäkrad och beslagtogs av polisen för obetalda P böter, så jag tänkte med erfarenhet av den tidigare olyckan att detta borde lösas smidigt, det är ju nu mitt eget bolag som ska hantera mig, vi borde väl vara polare.
Men det går segt som sirap, bilen blev det klart med idag (behålla bilen med ersättning - 3000 i självrisk) men den personskaderapport som skulle skickas ut (20/2) har vi inte sett röken av, så jag ringde för en vecka sen och frågade "Ni kommer bli kontaktade av vår personskadeavdelning"
Jag frågade även om kostnader runt olyckan, tex förstörd mat, vi hade varit o storhandlat, frys mat hade tinat, ett 12 pack med ägg var trasiga. Bekanta tog hand om bilen (och vår hund) som ställdes på en parkering som drog några hundra i p avgift. Särbon åkte taxi hem på natten, då det ej beviljades sjuktaxi.
Då fick jag svaret "Det får du ta med Trafikförsäkringsföreningen"

I min värd trodde jag att försäkringsbolagen löste den saken, och sen gjorde upp med TFF.

Och nej, jag tänker inte nämna namnet på bolagen, behöver ingen pajkastning om olika bolag, vill höra andas erfarenheter, oavsett bolag.
 
Hör med både ditt försäkringsbolag och TFF
 
Jag tror att det är så att ditt försäkringsbolag ersätter dig inom ramen för försäkringen. Alltså om du har helförsäkring så ersätter bolaget i den grad de skulle gjort om du själv var vållande. Sedan kräver de motpartens bolag (TTF i det här fallet), när det är klarlagt att du inte är vållande. Men om du nu sjölv hade kört på ett träd, så skulle din försäkring troligen inte ersätta sekundära skador som förstörd mat som transporterades. Däremot så kan din motpart vara skadeståndsskyldig för skador utöver vad din försäkring ersätter.
 
Jag var med om ungefär samma sak, påkörd av en person bakifrån.
Min försäkring tog allt det akuta, men när det kom till skadeståndskrav osv fick jag snällt vänta på tff (som inte är snabba)
För mig var det i tjänsten med ett arbetsfordon, så summan det kostade mig/företaget var förhållandevis väldigt stor.
(Skador på fordon och stillestånd) Det fick jag vänta med i flera månader.

Ring tff och fråga vad dom väntar på, kanske att du kan snabba på processen lite om du kan skicka in de dokument som dom saknar.
 
Ingår inte rättskydd längre? Skaffa trafikskade Advokat som fixar allt det där, de vet precis vad som skall göras och f-bolget tar merkostnaden av vad han kostar.

Jag skada mig på 90-talet och vill inte minnas att det var nått snack om Trafikförsäkringsföreningen då
 
Blev påkörd för många år sedan motpartens fel.
Polis kom till platsen motparten blev misstänkt för vårdslöshet i trafik (ingen aning om hur det gick för honom i det fallet med polisen)
Vi inblandade klarade oss ganska bra från skador, lite blåmärken och skrapsår.
Mitt försäkringsbolag löste allt men vissa lösa grejer i bilen fick jag ta via min hemförsäkring. (i samma bolag)
Ingen självrisk fick jag stå för.
bilen bärgades till närmsta märkesverkstad och löstes in efter besiktning. fick även ersättning för kostnaden att ta mig hem då jag var ca 30mil hemmifrån.
det är tio år sedan i maj.
Vad jag minns så sköttes det mycket bra och smidigt.
mitt bolag ersatte mig.
 
Isakare Isakare skrev:
så jag tänkte med erfarenhet av den tidigare olyckan att detta borde lösas smidigt, det är ju nu mitt eget bolag som ska hantera mig, vi borde väl vara polare.
Vill bara singla ut detta och säga detta är farligt sätt att tänka. Bolaget är ute för att göra vinst och inget annat. Dom är inte dina polare.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vill bara singla ut detta och säga detta är farligt sätt att tänka. Bolaget är ute för att göra vinst och inget annat. Dom är inte dina polare.
Jo, har märkt det.
 
Drabbades av detta i gamla stan för 10 år sedan. TFF tog det hela men självrisken var hög och handläggningstiden lång. Jag vill minnas att jagnamälde skadan till mitt försäkringsbolag och de skötte sedan kontakten med TFF.
 
possum77 possum77 skrev:
Drabbades av detta i gamla stan för 10 år sedan. TFF tog det hela men självrisken var hög och handläggningstiden lång. Jag vill minnas att jagnamälde skadan till mitt försäkringsbolag och de skötte sedan kontakten med TFF.
Ja fort gå det inte.
Fick besked idag att motparten var vållande, och jag slipper betala självrisken. 2 månader efter olyckan !!
Angående bilen så ville bolaget lösa in den för 35" (15 år/31" mil) men jag fick behålla den och fick 22.800:-. Jag hade innan olyckan tänkt sälja den för 40" men kan nog få 25" som den står, stötfångare och dragkrok finns på skroten för 4000:-, nått annat blev otroligt nog inte skadat.
Men nått om personskadorna har vi inte hört ett ord, vi hade en del kostnader i sammanband med olyckan, det är inte gratis att besöka ett sjukhus.
Fick ett brev från TTF för en vecka sen, där det stod att de återkommer med ett beslut. Vad de ska besluta vet inte jag, för ingen har frågat oss vad som hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.