Jag har monterat min värmeväxlare Hi-temp titan efter klorinator eftersom returen till poolen ligger nergrävd. Jag såg i instruktionerna att värmeväxlaren ska ligga före klorinator dock för att undvika "slitage".

Pahléns skriver själva:
"Hi-Temp titan är försedd med en spiral av titan för de mestkrävande installationerna."

Min fråga är då, är en liten saltvattenpool med en klorinator mer än vad denna värmeväxlare ska klara av eftersom rekommendationen är att sätta klorinatorn efter värmeväxlaren?
På Pahléns vanliga värmeväxlare (alltså inte titan) hittade jag att max. klorvärde var 3mg. För titan har jag inte hittat något max. värde men det borde ju vara avsevärt högre.
Med tanke på att normal klorhalt ligger runt 1-1,5mg kanske borde det ju inte vara någon fara...?

Jag kontaktade Pahléns direkt och frågade men de hänvisade till min återförsäljare, han sa att han rekommenderade att följa Pahléns rekommendationer men kunde inte svara på vad för problem jag kan få.
Jag kontaktade då Pahléns igen per telefon och fick svaret att de inte pratar med privatpersoner. Jag skickade då frågan till dem via kontaktformuläret de har på sin webb-sida och fick svaret att det bara är avsett för återförsäljare... Jag mailade då på deras "kontakt" mail (info@pahlens.se) och det har de inte svarat på trots att jag nu mailat två gånger...
Riktigt dåligt av Pahléns tycker jag!

Frågan jag ställt är:

1) Vilken klor- och salt-halt ska Hi-temp klara av?
2) Vilka, och hur snart kan problem uppstå om jag har klorinatorn före värmeväxlaren?

Jag tycker ju själv inte att det borde ta Pahléns många sekunder att svara på dessa frågor, speciellt eftersom de tagit sig tiden att svara mig att de bara svarar återförsäljare...

Mvh,
Anders
 
Göran.W
Har du salt klorinator måste växlaren ligga före den för du har långt över 3ppm när den jobbar för den tillverkar kloret som sen spärrs ut i poolen till det värdet man nu vill ha.
 
Jag har både mailat till och pratat med Pahlens i telefon och fått utmärkt support. Men policyn är att dom hänvisar till ÅF's som tyvärr inte alltid har bra svar på saker. Varför inte be din åf att förmedla din fråga?

Man monterar alltid kemdosering sist i kedjan, så skulle jag råda även dig att göra. Du får ju dra om rören lite men det är ju snabbt gjort.
 
Det är nog bäst att du ändrar, tyvärr kan du få problem med garantier om du monterar den sist på rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.