Vi har blivit med ofrivilliga husdjur eller om man skall kalla dem grannar. Precis utanför tomten (som det verkar just nu) så har vattensork etablerat ett bo som skulle vara trevligt att bli av med. Vem har erfarenhet av hur man hanterar dessa små gynnare så att de inte äter upp hela trädgården.
 
Är vattensorkar verkligen skadedjur?

Här (i England) är dom nästan helt utrotade. Det finns en "inplanterad" liten familj i Londons Wetland Trust område i Barnes. Där får man betala ca 100 kr för att se dom, om man har tur.

Du kanske kan tjäna en slant??

Berit
 
läste nånstans att vattensork är svårare att bli av med än åkersork.
Kolla här www.musfritt.nu

själv ska jag skaffa ett par av de billigare för kring 2-300 på Granngården....har nämligen åkersork.

sök på www.odla.nu
 
Inte direkt miljövänlig men kalciumkarbid i hålen och sen vattenspridaren. Karbid + vatten =acytylengas.
 
Vilket säkerhetsavstånd rekomenderar du när du slänger ned tändstickan och spränger bort sorken 8). Jag är inte kemist och vet inte hur fort det reagerar men om det är svetsgas som bildas så låter det som om man kan få riktigt roligt om man överdoserar ;D
 
snare underdoserar.

rent så brinner den med sotande flamma. tillräckligt lite och tja puckelpisten klar
 
Se om du får tag på några huggormar och släpp mer dom i gräsmattan ;D ;D Det hjälper garanterat 8)
Svärfar hade oxå sork i gräsmattan, men så såg han en dag en orm som sökte sig ner genom ett hål, och efter det var det problemet löst :D
Orm är bra att ha :D
 
acetylen verkar kul ;D
körde man med i tekniken i plugget ...small så rutorna for in ;D

lycka till med gasning av smådjuren ...bra försäkring kan nog vara bra
 
Om ni är rädda för "smällar" så skaffa en katt istället. De håller rent vad gäller möss/sorkar.
 
Japp, katter är bra jägare och framför allt uthålliga. Vi har fyra stycken och de kan ibland sitta och stirra ned i samma sorkhål i timmar. Till och med mullvad tror jag att de fixar. Vi hade en mullvad som grävde upp gräsmattan. Jag hade fyra fällor som jag fick gräva ned på nya ställen varje kväll då de hade löst ut av jorden som mullvaden hade framför sig. Höll på i ett halvår utan resultat. Till slut försvann dock mullvaden så jag gissar att katterna hjälpte till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.