richardtenggren
Hej,

Har en LvVp som snart ska bytas, men sedan inflytt har påfyllningsventilen varit skadad, dvs ratten var borta och ”axeln” var sönderdragen med skiftnyckel typ.
Jag har en riktig ventilnyckel men då den varit så sargad så funkar den inte längre.

Kopplade på golvvärme förra veckan och fick då trilskas med denna ventil igen för att återfalla systemet, borde nog bytt den i samband med detta men då vi ska riva allt i slutet av månads gjorde jag inte det.
Men misstänker nu att ventilen inte sluter tätt längre och axeln gick av igår när jag försökt säkerställa mig om att den var helt stängd. Detta då vi har haft lite problem med att säkerhetsventilen pytsar ut lite vatten sen jag kopplade in golvvärmen.

Går det byta ventildelen, den ser ut att gå lossa?
Märket är för mig okänt, men ventilen har beteckningen MM15.

Jag har testat att stänga inkommande vatten och det ser ut att hålla trycket konstant, men får ge det några timmar.
 
  • Skadad påfyllningsventil utan ratt och med trasig axel, märkt MM15, monterad på kopparledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad påfyllningsventil utan ratt och med sönderdragen axel i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ja tyckte också den såg ut att stämma, men stämmer loggan?

Efter jag slagit av inkommande vatten så sjönk systemtrycket snarare något hekto, vilket borde tala för ett läckage och denna ventil känns starkt misstänkt.
Att byta ”kägla” på befintlig ventil lär väl knappast gå utan att identifiera ventilen, sen är det troligen ingen större idé? Sen lär systemet behöva tömmas ändå?
Hade ju varit bra om man kunde återanvända muttrarna dock.
 
Krilleman
Stämmer A & B-måttet enligt den filen som jag länkade till?
 
richardtenggren
A-måttet ser ut att vara i samma region, 72 mm.
B-måttet är svårare då ratten saknas, men det kan vara rimligt.
Esbe-ventilen finns i lager hos min handlare såg jag, kanske lika bra att skicka dit frun och handla en?
 
Krilleman
(y)
 
richardtenggren
Tyvärr hade de fel lagerstatus, får åka in på Ahlsell på måndag, då Dahl inte hade hemma de heller.

En tanke som slog mig var att plugga inkommande rör till ventilen då det är ett 15 mm rör som det troligen går få tag på grejor på hobbyladorna.

Så typiskt att detta sker typ 2-3 veckor innan allt ska rivas typ :p
 
Krilleman
Tråkigt läge!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Fast det blir kul att byta upp till en BVP istället för nuvarande LVVP:)

Tänker att då det ska vara en backventil i påfyllnadsventilen(där av flödespilen?) så kan jag plugga inloppet och matningen från dricksvattnet som går att stänga av.
 
richardtenggren
Nu är det pluggat, så hoppas jag det funkar kommande veckor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.