Hej, så här ser det ut vid min panna. Suddig bild, ber om ursäkt.
Tidigare var det något som gjorde att det försvann tryck, så några gånger per år fick jag fylla på en liten skvätt. Efter senaste påfyllningen verkar det som att kulventilen börjat läcka, och det fylls på tills säkerhetsventilen börjar droppa istället. Så kan man ju inte ha det.
Är detta troligt scenario? Går det att fixa utan att man stänger av vattnet, tömmer system och byter ventilen? Ser ut som det är en utvändig gänga på kulventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare var det något som gjorde att det försvann tryck, så några gånger per år fick jag fylla på en liten skvätt. Efter senaste påfyllningen verkar det som att kulventilen börjat läcka, och det fylls på tills säkerhetsventilen börjar droppa istället. Så kan man ju inte ha det.
Är detta troligt scenario? Går det att fixa utan att man stänger av vattnet, tömmer system och byter ventilen? Ser ut som det är en utvändig gänga på kulventilen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 278 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 278 inlägg
Börja med att byta påfyllningsventilen för att utesluta den som bov i dramat. Är det riktigt illa så är det läck mellan VVB och värmesystemet i pannan, vilket inträffar ibland!
Köp en ny rak LK. Dom har gjort om designen lite sen din tillverkades, men den borde passa fint endå!
RSK: 4892982
Stäng av cirkulationspumpen till radiatorerna. Gör värmesystemet helt trycklöst via säkerhetsventilen. Stäng av inkommande kallvatten i huset och töm ur trycket. Sen lossar du på den kromade muttern på påfyllningen lätt så du kan gänga ur den linade anslutningen. Ha den nya ventilen redo för ett snabbt skifte. Förbered innan med att repa och lina på den andra sidan så är det bara göra samma sak fast omvänt för att få tillbaka den nya.
Kommer det mycket vatten efter du fått loss säkerhetsventilen så kan du ju alltid hålla för med tummen en stund!
Köp en ny rak LK. Dom har gjort om designen lite sen din tillverkades, men den borde passa fint endå!
RSK: 4892982
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av cirkulationspumpen till radiatorerna. Gör värmesystemet helt trycklöst via säkerhetsventilen. Stäng av inkommande kallvatten i huset och töm ur trycket. Sen lossar du på den kromade muttern på påfyllningen lätt så du kan gänga ur den linade anslutningen. Ha den nya ventilen redo för ett snabbt skifte. Förbered innan med att repa och lina på den andra sidan så är det bara göra samma sak fast omvänt för att få tillbaka den nya.
Kommer det mycket vatten efter du fått loss säkerhetsventilen så kan du ju alltid hålla för med tummen en stund!
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Är inte det där artikelnr 4892982?
Sen undrar jag om inte den där är för raka rör. Den där är väl en T-koppling med 2x22mm rör och 15mm?
Gäller att passa på att fråga lite när tråden har krillemans uppmärksamhet
Sen undrar jag om inte den där är för raka rör. Den där är väl en T-koppling med 2x22mm rör och 15mm?
Gäller att passa på att fråga lite när tråden har krillemans uppmärksamhet
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Eller är det den främre ventilen vi pratar om?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 278 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 278 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Det där var ju bara tur Det var troligtvis sista gången jag hade rätt om något gällande VVS..
Men är det den främre eller bakre ventilen på bilden som diskuteras?
Men är det den främre eller bakre ventilen på bilden som diskuteras?
Skruva på ventilen i öppet läge så är det lättare att montera den och sedan stänger du den, så hinner det nog inte komma så mycket vatten. Du kan ju stänga termostaterna på alla radiatorer och se om det finns någon avstängningsventil vid t.ex. cirkulationspumpen, så stoppar du en del vatten från att komma ut också.
Nu blev jag lite osäker...
Kom hem och fotade mer noggrant.
Det är en LK 536 som sitter där, verkar vara en utgången modell?
I bilden ser man att det ser grvre ut på vänstar sidan, ca 22mm, än hgra sidan, ca 20mm. Eller är det fäns fr den där oringstätningen som LK säger att de har? I så fall, kommer det med oring eller får man fixa det speciellt? Eller kan man flytta över...
Ser ut som halvkoppling till höger, det är ett 12 mm rör.
Aldrig får det vara lätt!
Kom hem och fotade mer noggrant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en LK 536 som sitter där, verkar vara en utgången modell?
I bilden ser man att det ser grvre ut på vänstar sidan, ca 22mm, än hgra sidan, ca 20mm. Eller är det fäns fr den där oringstätningen som LK säger att de har? I så fall, kommer det med oring eller får man fixa det speciellt? Eller kan man flytta över...
Ser ut som halvkoppling till höger, det är ett 12 mm rör.
Aldrig får det vara lätt!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 278 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 278 inlägg
Skillnaden är att påfyllningsventilen har en inbyggd backventil. Pilen indikerar flödesriktningen.
Det är 15-gänga på båda sidorna, tilltänkta för klämring.
Halvkoppling på 15mm klämringsände är aldrig bra. För att få det mer korrekt kan du förminska 15mm änden till 12mm och kapa röret ca 10cm till höger. Montera snabbt nya påfyllningsventilen med systemet trycklöst enligt min beskrivning ovan.
Sen får du även köpa en R15x15 eller R15x12 rak övergång med en snutt rör in i påfyllningsventilen. Jag skulle ha kört 15mm för att slippa förminska igen på denna sidan också. Lin + locher på R15 gängan.
Det är 15-gänga på båda sidorna, tilltänkta för klämring.
Halvkoppling på 15mm klämringsände är aldrig bra. För att få det mer korrekt kan du förminska 15mm änden till 12mm och kapa röret ca 10cm till höger. Montera snabbt nya påfyllningsventilen med systemet trycklöst enligt min beskrivning ovan.
Sen får du även köpa en R15x15 eller R15x12 rak övergång med en snutt rör in i påfyllningsventilen. Jag skulle ha kört 15mm för att slippa förminska igen på denna sidan också. Lin + locher på R15 gängan.
Nu är det då bytt. Gick smidigt, kunde stänga av vattnet vid pannan, och även ena sidan av radiatorsystemet. Försökte stänga av vid kopplingen till cirkularionspumpen, men vet inte hur man gör.
Läckte inte ut mycket vatten, en halv dl kanske.
Tätade med lin, och för en gång skull gick det smidigt och tätt direkt mot de 5+ bar som kommunen bjuder på. Startade längst in, lindade medsols (tvärs gängorna) ut och en bit in igen. Ingen korv. Repat gängor med fil innan.
Den gamla kulventilen var synbart ärgad. Den är ca 4 år gammal bara, lite oroande?
Nu skall jag ner och kolla om det syns någon droppe på kopplingarna...
Läckte inte ut mycket vatten, en halv dl kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätade med lin, och för en gång skull gick det smidigt och tätt direkt mot de 5+ bar som kommunen bjuder på. Startade längst in, lindade medsols (tvärs gängorna) ut och en bit in igen. Ingen korv. Repat gängor med fil innan.
Den gamla kulventilen var synbart ärgad. Den är ca 4 år gammal bara, lite oroande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skall jag ner och kolla om det syns någon droppe på kopplingarna...
Ja, vi får vänta till ikväll för att avgöra det.
Det satt förresten en klämring med förminskning och inte en halvkoppling. Skumt att man bytt mutter till en för 12mm, istället för att använda befintlig 15 mm?
Det satt förresten en klämring med förminskning och inte en halvkoppling. Skumt att man bytt mutter till en för 12mm, istället för att använda befintlig 15 mm?
Redigerat:
Men va f-n, nu har trycket börjat krypa upp igen så smått. Mindre än förut, men på¨några dagar ser man klart skillnad på manometern. Kommer någon droppe då och då i säkerhetsventilen.
Byta igen, eller fundera ut något annat?
Byta igen, eller fundera ut något annat?