Hej, är helt ny på detta forum, samt detta med pannor... Så var snälla mot mig! :)

I mitt "nya" hus står det en gammal CTC 260 med pelletsbrännare. I mycket gott skick, åldern till trots, skall sägas!

Så till problemet. Jag har porlande element på övervåningen och antar att det är luft i systemet.
Har försökt lufta men inget vatten kommer, därav min slutsats.

Jag kan inte finna någon manometer på expansionskärlet som är monterat ovanpå pannan, hur kan man då fylla på vatten i systemet, finns det något annat som "skvallrar" vid påfyllning?

Visst har jag någorlunda rätt i att det skall vara ett tryck på ca 1 bar i systemet när det är varmt? Det är ett 1 3/4-vånings hus med källare. Pannan står i källaren.

Jag får inte tag på förra ägaren som haft huset 40 år och därmed säkerligen kan svara, så jag vänder mig till er!
 
Lite bilder underlättar.
 
  • Gilla
Nordsjocowboy
  • Laddar…
Manometer finns väl på panelen på ctc260 har jag för mig. Påfyllningsventilen bör du hitta i pannans närhet. Kolla efter någon ventil som sitter monterad mellan kall eller varmvattenrör och värmerör eller expansionsledning. Annars säger jag som föregående, en bild underlättar.
 
  • Gilla
Nordsjocowboy
  • Laddar…
Jag har en CTC 266 och på den finns det ingen "panel", utan en termometer/manometer på fronten, men som de föregående säger: bild tack ;)
 
  • Gilla
Nordsjocowboy
  • Laddar…
1418192700618103865907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14181927832831210660089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej igen. Här är två bilder. Som ni ser, ingen panel eller manometer, rattventilen ni ser till vänster på nedre bilden är för påfyllning av pannan, så långt är jag med.
Funderingen är hur man ska veta att man har rätt mängd/tryck i systemet när manometer på expansionskärlet saknas...
 
Det är precis som på min panna, du har manometern nedtill på termometern till vänster.
 
Den visar ca 8mvp vilket betyder att du har vatten upp till 8m höjd från mätarens placering.
 
kulle
Stäng av cirkulationspumpen när du luftar
 
Fyll upp systemet till 10 - 12 m. Din säkerhetsventil är säkert på 1,5 bar och det motsvarar ~ 15 meter.
 
Problemet är löst. Lyckades ha sönder en elementluftning(gammal som gatan) så det blev en inringning av rörmokaren då jag är låst hemma.
Systemet tömt och håller nu på med påfyllningen igen.

Som ni sagt, fyller till drygt 10mvp, s-ventilen är på 15mvp på expansionskärlet.
Luftar nerifrån och upp i huset med avstängd cirk.pump.

Tack för hjälpen gentlemen!
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.