Hej

Hur fyller man på ett expansionskärl?

Vi är ganska nyinflyttade i huset och är lite osäkra på hur vi ska göra med påfyllning av expansionskärlet. Det är ett öppet expansionskärl, placerat på övervåningen. Jag har förstått att det är brukligt att ha en kran för påfyllning av värmesystemet. Jag är ganska säker på att den saknas hos oss. däremot står sedan tidigare ägaren en dunk bredvid expansionkärlet märkt "glykolblandning till värmesystem" och en tratt, se bild. Det får mig att tro att värmesystemet hitintills fyllts på via expansionskärlet. Nu är kärlet helt tomt, däremot fungerar elementen ok. Ibland hörs ett susande, kluckande läte från kökspannan.

IMG_0078.jpg

Jag gissar att det röret på kärlets högra sida är skvalpröret? Det borde i så fall vara möjligt att skruva loss detta rör och fylla på så mycket det går i kärlet. Tänker jag rätt?

Är det riktigt att fylla på med glykolblandning eller ska det bara vara vatten? Om glykolblandning, vilken koncentration. Någon särskild typ av glykol?

Tacksam för svar / Albin
 
on du kollar på vatten rören i pannrummet så är det förmodligen ett stick någonstans som går över till värmerören = påfyllningen
 
IMG_0091.jpg

Hej.

Tack för svaret. Pannrum har vi inget. Det är en enkel kökspanna och elpatron som står i köket. Jag har letat efter påfyllning där, vid cirkulationspumpen och shunten utan att hitta något. Uppmuntrad av ditt svar tog jag nu en titt nere i matkällaren och hittade något som faktiskt skulle kunna vara påfyllningen. Jag gissar att tappvattnet kommer in i kopparröret till vänster, går genom en ventil och in i det gröna röret till höger. Under detta sitter något som skulle kunna vara en säkerhetsventil?

Är jag på rätt spår? Om jag gissar rätt skall jag öppna ventilen och fylla på tills det når skvalpröret?
 
Ventilerna som pekar nedåt till höger i bild är troligen avtappningsventiler. Den med blå mutter utan ratt mellan koppar- och järnröret skulle kunna vara påfyllningen. Du kan fylla tills det rinner ur skvallerröret (var nu det kommer ner, för det borde vara öppet och sluta vid en golvbrunn/avlopp, så jag gissar att det inte är det man ser till höger med en avstängningsventil?).
 
Tack! Det kommer ner ett vertikalt rör (syns tyvärr inte på bilden) i matkällaren. Knackar man på skvallerröret vid expansionskärlet hörs det tydligt vid detta rör. Det finns inte något avlopp el. dyl. under detta rör. Men väl några platta stenar som tyder på att det stått en hink här tidigare.

Imorgon ska vi nog våga oss på att vrida på den där ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.