Jag ska påföra Osmo hårdvaxolja (ett lager pigmenterad, antik ek + två lager ofärgad) på en nyslipad stavparkett i ek. Ytan är på knappt 3 kvm. Är det någon som har testat - vad är enklast och blir snyggast att ha på hårdvaxoljan med? Pensla på i tunt lager? Gnugga in med trasa? Polermaskin känns onödigt när det är så liten yta. Eller?

Efter att ha sökt på forumet verkar det som att de finns två läger: de som lyckats monumentalt och de som misslyckats fatalt med att få det snyggt. I många fall verkar misslyckanden vara kopplade till att man strukit på för mycket och att det varit svårt att få jämt osv, så alla tips från er som testat mottages tacksamt...
 
Dekorvaxen, eller den du kallar pigmenterad, stryks på med en slags tunn svamp. Vi fick den med, eller fick köpa, när vi köpte vårt. Det ska bara strykas på tunt, inte arbetas in. Det är lite som att försöka finfördela mjölk över golvet. Var noga, vi fick en del skiftningar där det på vissa ställen blev för mycket så att strykningarna syns, på andra ställen blevd et för lite och golvet under gulnade fort vilket gav mörkarew fläckar där vi slarvat. Men det kan vi leva med.

Den ofärgade oljad stryks ut med en pensel eller borste, för denna måste man arbeta med lite mera. Men den är ganska dryg så ta inte för mkt på en gång.

Vi behandlade de gamla trägolven med ett lager vit dekorvax och sen två lager hårdvaxolja. Blev jättebra, men försök att inte använda golvet så mkt de första veckorna innan vaxet härdat ordentligt. Vi hade en fest några dagar efter att golvet behandlats och torkat. Det blev en hel del märken som inte hade blivit om det fått härda ordentligt. Men men, huset är ju till för att användas. :)
 
Tack för tipsen. Jag blev rekommenderad vit skurnylon i butiken. Där menade personalen att man just skulle arbeta in dekorvaxen ordentligt, och sedan dra av överflöd i träets fiberriktning?
 
Just det, skurnylon heter det. Ok, jag upplevde inte att det gick att arbeta in dekorvaxen. Du får väl prova helt enkelt. Det allra värsta som kan hända är att du får slipa av ytan igen lite och göra om.
 
Jag har haft på dekorvaxet nu, det blev supersnyggt! Jag tycker man kände ganska snabbt hur man skulle jobba med det. Testade pensel först men det blev (i mitt tycke) alldeles för tjockt. Så jag hade på det med pensel och arbetade sedan ut det med vit skurnylon. Kanonbra! (Det funkar säker med bara skurnylon, men nu hade jag ju redan grisat ner penseln.) Det enda är väl att nyansen kanske blev lite varmare än vad jag tänkt mig, men men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.