Lite märklig fråga kanske, men:

Har ett päronträd på tomten som för första gången sen vi köpte huset gett riktigt fin frukt. Problemet är att vår hund har detta träd som favoritställe när han ska kissa.

Min fråga är helt enkelt: kan päronen bli "dåliga" av för mycket hundkiss, alltså oätliga?

Har provsmakat, och tycker att dom smakar bra.
 
Om din hund kissar 50l om dagen så kanske.... Men inte annars.
 
Mikael_L
Kisset ger en fin kväve-gödsling och bra för trädets och fruktens tillväxt. Alltså bara bra. :)
 
Så länge hunden bara kissar på trädet och inte på själva päronen är det inget att oroa sig för. Det är som sagt bara bra för trädet och frukten.
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Min hanhund kissade ihjäl en gran på tomten, det är snarare det som är risken. För smak kommer det inte att ge, dina potatisar/morötter/tomater smakar väl inte ko/hästkiss eller? ;)

För att minska risken för pinkdöden, så spola lite vatten efter att han tömt blåsan (behövs inte för en minimarkering, utan när han står där ett tag).
 
En annan aspekt är ju att rotsystemet inte suger upp vatten (eller kiss) precis vid stammen utan snarare en bit ifrån trädet...
 
Tack för alla svar:) Misstänkte att det förhöll sig så här, men better safe than sorry tänkte jag!

Nu ska det käkas päron!
 
Om man väljer att vattna gurkor och tomatplantor med urin bör man vänta några dagar innan man skördar! ^^
 
Pagno skrev:
Om man väljer att vattna gurkor och tomatplantor med urin bör man vänta några dagar innan man skördar! ^^
Urin är faktiskt inget farligt ur bakteriesynpunkt (det är i det närmaste sterilt). Varför mänsklig urin och bajs inte alltid används är mer pga av allt annat vi stoppar i oss som p-piller osv.
Vi som väljer en hållbar livsstil (och då inte stoppar i oss vad som helst), vattnar med "guldvatten" som består av 9 delar vatten och en del urin.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hoppas du slipper den fruktade päronrosten, men det kanske inte är något problem i Jönköpingstrakten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.