Jag ska sätta pärlspont i hallen, golv till tak, och måla den. Min fråga är om jag kan sätta up pärlsponten och måla på plats eller om man måste måla innan man sätter upp den? Jag undrar också om jag behöver grundmåla pärlsponten?
 
Det beror lite på om du ska lasera eller täckmåla, men det är inte fel att stryka en gång innan oavsett.
Ska du täckmåla så bör du i alla fall grunda innan du spikar upp den annars kommer det spricka isär och träet syns.
 
Om du skall ha en täckande färg är det lämpligt att måla "glipan" mellan varje panel innan du sätter upp den. Annars riskerar det att lysa trävitt vintertid när träet torkar och glipan växer.
 
Johan Gunverth skrev:
Om du skall ha en täckande färg är det lämpligt att måla "glipan" mellan varje panel innan du sätter upp den. Annars riskerar det att lysa trävitt vintertid när träet torkar och glipan växer.
Precis vad jag menade fast inte lika bra uttryckt. ::)
 
Tack för svar! Jag ska täckmåla och furun är helt obehandlad som den är nu. Ska jag måla en gång med färgen innan uppsättning eller behöver den grundmålas med grundfärg och sedan den färg jag slutligen ska ha? Behöver man använda Shellack över kvistmärkena?
 
JAAAAAAAAAA alltid shellack på kvist vid täckmålning.
Annars blir det så fult efter ett tag.
 
Först schellack sen grundar du med ngn typ av snickerigrund. Spikar upp den och färdigmålar med snickerifärg.
 
lillolle skrev:
JAAAAAAAAAA alltid shellack på kvist vid täckmålning.
Annars blir det så fult efter ett tag.
Jag har förstått att man inte behöver shellack när det handlar om granvirke..?
 
Antesas skrev:
[quote author=lillolle link=1141547359/0#5 date=1141587617]JAAAAAAAAAA alltid shellack på kvist vid täckmålning.
Annars blir det så fult efter ett tag.
Jag har förstått att man inte behöver shellack när det handlar om granvirke..? [/quote]

Gran ska inte kåda lika mycket som tall men jag skulle inte spara in på schellacken för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.