Är det någon som har erfarenhet av att sätta pärlspont i kök?
Är det svårt? Vad skall man räkna för kostnader per kvadrat om man gör det själv alternativt anlitar någon...
 
Nej, det är inte så svårt alls.

Vi lagar just nu en del av köksväggen med pärlspont och hallen är halvfärdig.

Se till att du har en luftspalt mellan vägg och pärlspont samt att sponten inte har slagit sig sen du köpte den. Vi märkte att den gärna gör det om den ligger fritt utan press och det går fort!
Man får sig sina läxor ibland när inte huvudet är med ;)

Vi fick betala 35-40 sek/km2 för en månad sen.
 
Tack!
Då ska vi nog våga ge oss på det själva...
 
varför måste man ha luftspalt? i mitt hus har all panel suttit direkt ovanpå masoniten.
 
hej.
er der nogen der ved hvor man kan købe pärlspont og hvad det koster pr. m2?

jeg bor i København, så det skal helst være tæt på København :)
 
Om du vill slippa kvistmärken på pärlsponten så finns det mdf med pärspontsmönster, jätte snygg!
Enkel att sätta, inga kvistar. En kompis som är snickare har satt det i sin hall och vi tänker använda det till vårt kök.
Ett litet tips.
 
Svar till vår danske vän: Pärlspont kostar drygt 100 kr per m2 och finns på varje välsorterad bygghandel. T.ex. på Beijer bygg i Malmö (Finns i Limhann och i Arlöv) www.beijerbygg.se
 
det lönar sig att måla bräderna klart innan ni slår upp dem, så det inte blir mycket färg i sponten, som limmar ihop bräderna. då bräderna sväller och krymper med fuktigheten kommer vissa bräder att hållas ihopklistrade medan krymp-skarven då blir desto större på andra ställen. Jag avråddes från att spika i sponten, utan istället använda dyckert och spika genom brädan. Med pistol var det lätt och lämnade små hål som var lätta att spackla igen och täckmåla.
 
Jag har ingen picka men trots det tycker jag också att det enklaste är att spika igenom med dyckert. Det gäller speciellt om panelbrädor har hunnit vrida sig ordentligt innan de åker upp - för att kunna spikas i sponten eller med clips måste de tryckas helt in mot underlaget, vilket kan vara rätt besvärligt om man inte har en medhjälpare som trycker medan man spikar.

Vill man inte ha synliga spikar och vill slippa att spackla efter, så finns medelvägen att spika genom vid ändarna (där lister kommer att dölja) men spika dolt däremellan. Ska man spika genom nära ändarna bör man dock förborra så att det inte spricker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.