Vill ha pärlspont från golv till tak i köket.

Är det värt att riva gammal panel och gips eller bara att spika ny utanpå med viss uppregling med t.ex. omålad panelbräda?

Ingen risk jag bygger in nån fukt eller något?

Hur tätt bör panelen spikas? Dubbla spik i varje eller enkel?
Tänker mig en komb av PL-600 lim samt spik i reglar där detta finns...

Förutsättningar:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv bort gammal panel, spika i varje regel, spika i sponten så spik inte syns så slipper du spackla å måla å bli galen på köpet ;)
 
Gips bakom gamla panelen med .. ;)

Rädd jag har mest lodräta reglar.. Göra nya vågrät "läkt" av liggande panelbrädor? Hur tätt måste dessa isåfall sitta?
 
Det finns väggpanelskivor med utseende av pärlspont , kanske enklare att montera direkt på gipsen för dig.:)
 
Har bra pris på b-kvalitet av granpanel och gillar levande känslan med penseldrag :)
 
Inget som hindrar dig att pensla på väggpanelskivorna ..:D
Förstår vad du menar .;)
 
Sant iofs :)
 
"Rädd jag har mest lodräta reglar.. Göra nya vågrät "läkt" av liggande panelbrädor? Hur tätt måste dessa isåfall sitta?"

Cc 60 cm är väl alltid ett bra mått. Det går säkert med cc 1 m också. Dock ger tätare regling/spikning en stabilare och bättre sittande (mindre risk för glipor) panel. Dessutom är ju std pärlspontpanel för inomhusbruk så tunn (12 mm) och sladdrig iom spår på baksidan att om man vill kunna hänga/sätta upp ngt såsom t ex en hylla på väggen så är det reglar man behöver att fästa i. Skulle rekommendera 21x95 mm för hyfsad styrka samt gott om "vingelmån/onoggrannhet" vid uppspikningen av panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.