Tecknad seriestripp i svartvitt där personer diskuterar renovering med humoristiska kommentarer om byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På onsdag kommer golv, bröstlister, golvfoder och pärlspont från Vekebosåg...:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
dixidoo och 10 till
  • Laddar…
Den rena fattigdomen är inte långt bort!
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Får se när jordgolv blir på modet igen. Villisfarstun har ju redan blivit modern. Se på alla fattiga stackare som bygger stora palats men inte har råd med någon farstu.

Villis var ett fattigt torp med ett enda rum utan någon farstu ända tills de byggde till på 1910-talet någon gång. Än i dag får man höra ibland här i byn att någonting som står ute i regnet står i Villisfarstun.
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Min farfar hade masonit på golven (utom vardagsrummet) i sitt Mockfjärdshus från -54.
1 gång om året målade han golven med grönaktig golvfärg, det luktade lösningsmedel i en månad efter det.
När pappa tog över huset i början på 70 talet täcktes alla golv med plastmattor i grönt, gult och orange med medaljonger, senare fick alla golv parkett.
Vem vet, kanske finns farfars gröna masonitgolv kvar under än idag ?? Huset såldes för 20 år sen.
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Får se när jordgolv blir på modet igen. Villisfarstun har ju redan blivit modern. Se på alla fattiga stackare som bygger stora palats men inte har råd med någon farstu.

Villis var ett fattigt torp med ett enda rum utan någon farstu ända tills de byggde till på 1910-talet någon gång. Än i dag får man höra ibland här i byn att någonting som står ute i regnet står i Villisfarstun.
Det är roligt med den typen av lokala talesätt.


(Var det ungefär som den typ av stuga som föregick enkelstuga i Sverige? Enrumsstuga kallas de har jag för mig.)
 
Isakare Isakare skrev:
Min farfar hade masonit på golven (utom vardagsrummet) i sitt Mockfjärdshus från -54.
1 gång om året målade han golven med grönaktig golvfärg, det luktade lösningsmedel i en månad efter det.
När pappa tog över huset i början på 70 talet täcktes alla golv med plastmattor i grönt, gult och orange med medaljonger, senare fick alla golv parkett.
Vem vet, kanske finns farfars gröna masonitgolv kvar under än idag ?? Huset såldes för 20 år sen.
Japp, ge det några år så gräver någon fram den grönmålade masoniten och blir alldeles lyrisk. Eller så stannar de vid plastgolven och de vackra medaljongerna. Specialtillverkar en soffa i grönt, blått eller brunt i grovt tyg, resten av möblemanget i furu eller spånskivor i brunt. (Min far tillverkade massor med möbler av spånskivor på 70-talet.) Loocken kompletteras med lampskärmar tillverkade för hand av konservburkar med hål i, alltihop givetvis dyrt inköpt i en specialbutik för antikvariska inredningar. :love:

(Den som passerar Jamtli kan för övrigt passa på att titta på 70-tals samlingen.)
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Japp, ge det några år så gräver någon fram den grönmålade masoniten och blir alldeles lyrisk. Eller så stannar de vid plastgolven och de vackra medaljongerna. Specialtillverkar en soffa i grönt, blått eller brunt i grovt tyg, resten av möblemanget i furu eller spånskivor i brunt. (Min far tillverkade massor med möbler av spånskivor på 70-talet.) Loocken kompletteras med lampskärmar tillverkade för hand av konservburkar med hål i, alltihop givetvis dyrt inköpt i en specialbutik för antikvariska inredningar. :love:

(Den som passerar Jamtli kan för övrigt passa på att titta på 70-tals samlingen.)
Och som extra vinst finns medaljongplasrmattorna i orange med asbestbaksida!
 
  • Haha
  • Gilla
abex och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är roligt med den typen av lokala talesätt.


(Var det ungefär som den typ av stuga som föregick enkelstuga i Sverige? Enrumsstuga kallas de har jag för mig.)
Ja så var det. Ett rum med väggfasta bänkar längs väggarna och väggfasta sängar och dörr på gaveln och öppen spis i knuten bredvid dörren.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Där kom pärlsponten!
 
  • Ny pärlspont på trägolv i rum med person som öppnar dörr och möbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag har sett en färgburk som det stod "Plastfärg" på. Jag undrar när det dyker upp i byggnadsvårdsbutiker. Det känns som att det måste vara länge sedan någon kunde komma på idén att skriva så på burken. Och det tyckte jag när jag såg burken på 90-talet också.

Någon dag måste ju även spånskivan få en plats inom byggnadsvården.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Någon dag måste ju även spånskivan få en plats inom byggnadsvården.
Absolut. Det är den dagen då folk vill renovera upp platsbyggda bokhyllor som i praktiken är inbyggda Billy-hyllor. Då blir det långa trådar med tips om hur man bäst åtgärdar urslag ur melaminbelagd spånskiva eller frågor om det går att rädda skivor som svällt p.g.a. fukt.
 
  • Gilla
  • Haha
abex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.