Vi har precis börjat renovera vårat hus byggt 1907. Jag hade tänkt att vi skulle ta fram den gamla målade pärlsponten som använts som tak i alla rum innan de satte på masonitskivor, etc.
Nu har vi rivit bort skivirna i ett rum och det är en miljon spikhål i pärlsponten.
Byggarna tycker absolut inte att det är värt allt jobb som krävs för att spcakla, slipa och måka för att få ett snyggt tak, och som man ändå inte ser de gamla penseldragen på, utan tycker vi ska sätta nya skivor.

Men min dröm går ju i kras.. Funkar det att få pärlsponten fin trots alla miljoner hål? Eller är det bara onödig tid och kostnad?
 
Alltså, hos oss är det samma sak. En miljon spikhål. Det behöver faktiskt inte se helt nytt ut för att vara vackert! Resonerar jag som är den som kommer att få spackla, slipa och måla... Det beror ju på vilken standard de där byggarna sätter. Självklart kommer det att se lite skamfilat ut, om man inte vill lägga ner ett jättejobb. Å andra sidan tycker jag att om taket är hundra år gammalt har det ju skönhetsfläckar - annars vore det ju heller inte gammalt. :)

Varför inte göra det själv?
 
Jag har varit i samma sits, och jag började med skrapning, spackling, slipning osv. Efter ca två kvadratmeter konstaterade vi att det var ett sisyfosarbete. Det slutade med att vi spikade ny pärlspont utanpå den gamla. Det bygger ca 15 mm, och det går faktiskt inte att se någon skillnad, förutom att man ser att den gamla pärlsponten är ganska taffligt spacklad.

Om någon senare ägare vill ta fram originalpärlsponten och spackla och dj-vlas, finns den ju kvar, om än med några ytterligare spikhål.
 
... och även jag har varit i samma sits! Jag tyckte absolut att det var värt jobbet, när jag var klar, men under tiden man jobbade undrade man vad man gett sig in på. Ömsom liggande på ställning ömsom stående så höll axlar och armar genom hela jobbet.
 
  • Gilla
Tthz
  • Laddar…
Borde det inte gå att fylla igen hålen med linoljekitt? Då slipper man spackla och sedan slipa. Alltid sparar man lite arbete.
 
Vi tänker ta fram det gamla taket i köket, men bara i köket... :) Det är nog ett sisyfosarbete att ge sig på alla tak. Spikhålen är väl inga problem, bara att spackla igen! Värre är det med skrapningen... :(

Vi funderar på att hyra en såndär slipgiraff, en sliptrissa på en lång stång gjord för att slipa i just tak. Vad tor ni om det?
 
Om det gäller stora ytor och det är tidsödande för att det gäller ett tak, kanske det kunde vara idé att plocka ned brädorna, utföra skrapning-kittning/spackling-grundmålning på arbetsbänk och sedan spika upp det igen, och ev måla en strykning till?
(då kan ni ju passa på att tex. göra ev. eldragningar, kontrollera skiktet ovanför mm).
 
Vi skrapade 33kvm brädtak som dessutom sitter på lock med profilerade kanter. Det var ett dj-la slit men nu när det är klart kan man sitta och njuta av resultatet och vi ångrar oss inte en sekund. Det är värt besväret att ta fram gamla tak. Du får aldrig samma atmosfär med ny panel, skivor eller annat. Nu tar vi fram pärlsponten i övre hallen. Fick plocka ner mycket av den gamla panelen för att kunna isolera och nu snart skall den upp igen endast enstaka alltför trasida panelbrädor utbytta. Spikhålen spacklar vi. Det kommer att bli kanon!
 
  • Gilla
Tthz
  • Laddar…
Fasen vad glad jag blir att det finns de som tycker att det är värt besväret. :)
 
Om man kan ta ner taket utan att det blir kaffeved av det hela låter det som en bra idé. Har sett någonstans att de dels har använt massor av träkilar och knackat in en efter en, men också sett en variant där man knackat in spikarna, igenom sponten och sen pysslat ut dem ur takbjälken.

Men hur fick byggarna idén att sätta plattor istället för ny pärlspont? Jag bara undrar... Själv vill jag till varje pris ha kvar min gamla pärlspont.
 
Nu har vi bestämt oss!
Den gamla pärlsponten ska fixas till, i ALLA rum, dvs ca 100 kvm tak.
Den är fin, förrutom alla spikhål. Men spikhålen är iaf små..(gäller att se nåt positivt). Taken är ljusgråmålade, färgen är inte avskavd alls, vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt..

Ska fixa ett kort imorgon så får ni se, om nån är intresserad.
Vi ska bygga till 70 kvm ny tillbyggnad, så där vill jag ha tag på precis likadan pärlspont. Nu har jag hört att det finns en såg några mil härifrån som kan fixa exakt sådan pärlspont/lister man önskar.
 
Vi renoverar övervåningen också och passade på att vända upp kökstakets bräder därifrån. Bjälkarna får man däremot skrapa med armarna i vädret. Men det är ok. Det är ett fantastiskt hus vi arbetar för.
 
Odena: Vad heter sågen förresten?
 
Aniska skrev:
Odena: Vad heter sågen förresten?
Den heter Eklångens såg, i Ärla.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Vi tänker ta fram det gamla taket i köket, men bara i köket... :) Det är nog ett sisyfosarbete att ge sig på alla tak. Spikhålen är väl inga problem, bara att spackla igen! Värre är det med skrapningen... :(

Vi funderar på att hyra en såndär slipgiraff, en sliptrissa på en lång stång gjord för att slipa i just tak. Vad tor ni om det?
Vi har också ett kök med pärlspont tak under den nuvarande takgipsen som vi tänkte fixa i ordning, har du provat med slipgiraffen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.