Åh, vilken toppensida jag hittat!! ;D

Skulle vilja sätta pärlspont i mitt kök!
Har sett att den finns på skiva, som metervara?
Vad kostar den per kvm?

Målar man innan man sätter upp den? Skulle vilja ha den vit. Lackad vit eller laserad är frågan. Men jag lutar åt lackad vit eftersom köksluckorna är f.n antikbetad furu och jag tror det blir lite väl mkt trä i köket om man "bara" laserar, eller vad tror ni?

På sikt kommer vi nog lackera om luckorna till ljusare alt vita.
 
K-RAUTA säljer en panelskiva av märket Huntonit. Den finns i några olika utföranden och storlekar. Om du går in på deras hemsida och tittar under fiberskivor hittar du priser på både pärlspånt och V-spånt.

http://www.k-rauta.se/bygg_1512.htm
 
Kan man böja en sådan skiva?
 
Den är inte gjord för att böjas.
 
Tänk på att Huntoniten har skapligt breda "brädor" och "pärlor" jämfört med vanligt 12x95.
Anyways, den finns i en massa olika färger, däribland obehandlad.
Skivan är en MDF-liknande historia. Går att böja ytters lite, men det är väl inte att rekomendera.
Pris? Från dryga hundringen kvadraten skulle jag tro.

Finns ett alternativ från Lundbergs med tunnare skivor och smalare pärlor.
Vitmålad eller obehandlad MDF. Lina och Alva vill jag minnas att de heter.
Pris? Kommer inte ihåg.
 
Om du vill ha pärlspont i köket tycker jag att du ska välja vanlig pärlspont istället. Men en skiva i mdf-materiel blir resultatet alldeles perfekt och saknar charm, tycker jag. Annat som är negativt med mdf är att den går inte att renovera lika bra som riktigt trä. Tror inte att mdf klarar fukt lika bra heller.
 
Var och kollade på Panelskivan i går och där kostade den 150:-/m2.Vad fukt anbelangar så är det väl inte så mycket sånt i ett kök? Skåpluckor är ju gjorda i MDF! Har haft ett sådant i ca 15 år och inte är det fuktskador på det. ;D.
 
Har blivit rekommenderad panelskivan istället för träpärlspont på toalett och badrum. Har precis målat färdigt på toaletten, blev jättesnyggt. I och med att jag penselmålar ser det levande och naturligt ut. Har träpärlspont i hela köket, men är hittills nöjd med panelskivan. Vad gäller vattentålighet så handlar det ju om vad man använder för färg. Nackdelen jag kan se hittills är att man inte kan renovera på samma sätt som med trä. Spackla och slipa går dock utmärkt.
 
Det låter toppen att mdf- skivor klarar vatten så bra!
I mitt fall har jag pärlspont bakom diskbänken men skulle trots det inte välja annat än äkta pärlspont.
Kanske kan det bero på att jag renoverar ett hus och är evigt tacksam för allt som är rejält gjort i riktigt trä. Det går att renovera och laga medan moderna materiel går inte att återvinna utan är bara att slänga.
 
Givetvis har Harrieth rätt, eller eleon oxå :-?

Rent principiellt så kan inget slå "den riktiga varan", dvs pärlsponten, och är det dessutom ett hus som har många år på nacken bör givetvis husets ålder och karaktär ha förtur i valet av material. Men för ett hus med mindre än 30 år på nacken som "dekorerats" med köksluckor i "allmogefräst mdf" eller liknande så gör sig skivan bra i sitt sammanhang. Fördelen med skivan är att den är tunn och går snabbt att slå på. Nackdelen är att den kan uplevas som "död" då pärlan (som upprepas exakt likadant) inte kan leva upp till en riktig spont. Dessutom så tillåter en tunnt målad pärlspont att ådringen lyser igenom medans skivan bör totaltäckas med färg (visst kan man ådringsmåla men det är en annan fråga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.