Hej,

I en tvättstugerenovering som vi ärvt av tidigare ägare planerar vi sätta upp pärlspont i taket. Virket är av tidigare ägare redan grundmålat och färdigkapat varför vi tänkte försöka fortsätta på redan inslagna väg. Virket är av måttet 22x120 med dubbelpärla. Det har dock legat i något år och därför har vissa plankor slagit sig något. Det 125 år gamla innertaket som sitter på gamla bjälkar är snett varför man har reglat ned, se bild. De nya tvärgående reglarna är fastskruvade i takbjälkarna men med varierande cc mått på mellan 770 till 1100.

Jag har två funderingar. Dels undrar jag om cc på 1100 fungerar på 22 mm tjock pärlspont eller om man behöver sätta gles på tätare cc först? Sedan undrar om någon har några kloka tips för att underlätta uppsättning när plankorna har slagit sig något? Är det i praktiken omöjligt att sätta upp något slagna plankor så att man måste köpa nya eller kan man få dom lite rakare på något sätt innan?

Tack på förhand!

Takkonstruktion med skador, träbjälkar, brandsläckare, isolering synlig, vitmålad, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan svara på frågan om panelbrädor som slagit sig. Den andra om avstånd mellan reglarna låter jag någon annan svara på.

Det går att sätta pärlspont som slagit sig men det är bra om man är flera personer som kan hålla och trycka samtidigt. (Vi gör det just nu och hittills har vi fått dit alla panelbrädor även om en del har verkat hopplösa från början.)
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.