Vi håller på att göra ett badrum. Vi skulle gärna vilja ha pärlspont som en bröstpanel. Hur funkar det med reglen coh sådant?

Vi kommer att ha handfat, toalett, tvättmaskin och badkar el. dusch kabin.

Är det någon som har koll på vad man får ha eller inte ha?
 
Får och får.
Badrumsregelfetishisterna lär gå i taket. Så länge man har klart för sig vad man ger sig in på är väl beslutet ert. Försäkringsbolagen lär inte se med blida ögon på er pärlspont men de ska ju inte bo där, ni ska ju ha ett trivsamt badrum som ni gillar, eller hur?

Jag såg en lösning som faktiskt inte dödade tätskiktet i badrummet trots att de hade pärlspont. 3 reglar var limmade på kaklet med nått sättlim, typ PL400. Sen hade de spikat fast brädorna i dessa reglar. Såg mycket snyggt ut och hade funkat i 2 år när jag kollade på det. Det man får vara noggrann med tror jag är att man får vettig luftning bakom bräderna. Vet inte exakt hur det var löst där jag kollade men snyggt var det och jag kände ingen dåligt lukt alls.

Det är tvivelaktigt tokviktigt att ni vet vad ni ger in på konstruktionsmässigt men nog borde det funka om man tänker till en aning? Lycka till!
 
Vad har ni tänkt att ha ovanför bröstpanelen?

Om man kör duschkabin med eget golv och limmar dit bröstpanelen så man inte förstör ytsiktet så är det värsta som kan hända att bröstpanelen blir dålig.
 
Om man inte har det i duschen så kan det knappast hända något.
Vi har våtrumsmatta i duschhörnet och panelskivan utanför, har svårt att se
vad som skulle kunna hända där.
 
Troligtvis så kommer vi att ha väv på väggarna ovanför tror jag i alla fall.. jag tycker att om man inte har det där duchen ska vara så borde det inte vara så farligt. Man har ju fläkt som ska ta ut endel av fukten och vid handfaten blir det ju bara lite stänk.

hilife: Hur hade de gjort för att få det snyggt i uppkanten.. om man sätter en stor regel så går ju panelen ut väldigt mycket.. vad hade satt över?
 
Jag tror det satt en vinkellist över kanten på pärlsponten men det går väl att lösa på olika sätt antar jag.
 
Kan du inte göra badrummet med väv och tätskikt och hela faderullan från golv till tak. Sen går du ner i verkstan och limmar fast pärlspont på tvärgående lister så att du får en "skiva" av pärlspont med rätt höjd och längd. Sen baxar du in skivan i badrumet och limmar fast den på väggen. Tjockleken på listerna avgör hur bred luftspalt du får vilket jag tror är viktigt att ha.
 
Finns kakel som ser ut som om man hade pärlspont, om man nu inte vill ha äkta vara.
Fråga mig inte var det finns eller fabrikat säkert inte heller vad de kan tänkas koste:)
 
W
Har detta i två badrum och det e inga problem alls. Reglarna är limmade på tätskicktet och sedan är pärlsponten skjuten i dessa. Givetvis är det annat material i duscharna. Pärlsponten står inte på golvet utan på en ca 15 cm hög "list" av sten.
 
Wester:
Hur har du ytbehandlat pärlsponten? Rör sig sponten märkbart? Har du någon luftning bakom, dvs kan luften cirkulera? Har du koll på zon-indelningen i badrum, dvs hur nära duschdel kan man gå med pärlisen?

Frågor frågor söker svar...
 
W
Pärlsponten är målad. Ja den rör sig men mindre än jag trodde att den skulle göra. Det är luft bakom men inte direkt någon luftning, trä andas ju. Har pärlsponten kloss ann glaset som avskiljer mot duschen. Har bra ventilation i badrummet med utsug direkt ovanför duschen så fuktbelastningen är minimal.
Ofta tror folk att trä ruttnar direkt om det är i ett badrum (eller blir blött överhuvudet taget) samt att det blir mögel med en gång, panik, panik skriker de och blir helt tokiga. Trä är tåligt och det är ju knappast så att man riktar duschstrålen rätt mot väggen timme efter timmer och har ett helt oventilerat badrum. Kör hårt med pärlsponten, det kommer funka fin fint.
 
Limma Panelskivor och måla med våtrumssfärg, busenkel!
 
Jag vet till och med fastighetsägare, ja vänner till mig förresten, som använder träpanel UTANPÅ huset, helt utsatt för regn och rusk.;)
 
  • Gilla
Ivenblixt
  • Laddar…
W
mandus skrev:
Jag vet till och med fastighetsägare, ja vänner till mig förresten, som använder träpanel UTANPÅ huset, helt utsatt för regn och rusk.;)
Ja vissa (mig inkluderat) är helt galna, och detta verkar ha pågått i flera hundra år oxo, suck
 
Får fundera på hur vi ska göra. Men om man limmar så borde ju försäringsbolagen inte kunna säga något. Frågan är hur mycket luftspalten måste bygga ut.. man vill ju hellst få det så nära väggen som möjligt så att det inte ser konstigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.