Hallå,
Funderar på att använda mig av Brandéns Panelskiva till hallen.
Är nämligen vansinnigt förtjust i just vitmålad panel.
Frågan är nu bara. Passar det huset?
Huset är en 1,5-plans trävilla på 141kvm, byggd 1989.
Renoveringen är i kassisk modern stil. Alla snickerier är vitmålade, inklisive trappa, dörrar, kök och garderober. Golvet är 3-stavs ekparkett.

Kan man sätta panel i vårt hus utan att det blir 80-tal?
Blir det konstigt att bara ha det i hallen?
Passar det överhuvudtaget in tror ni?

Själv är jag kluven och förvirrad.
Snälla, alla råd och idéer önskas.

// Fia
 
Jag tror visst att det kan passa, även om jag tycker att ni ska sätta riktig pärlspånt istället för panel. Panelen ser inte riktigt äkta ut tycker jag.
 
Jovisst det hade varit bättre.
Men foder och lister har jag redan satt dit, spacklat spikskallar och målat på plats.
Jag vill inte ta bort dem igen.
Eftersom de är 12mm tjocka, tänkte jag i så fall använda mig av panelskivan som är 6mm och ställa dem ovanpå golvlisten.
Ett annat alternativ är att göra en högre golvlist.
Dvs. En 4mm MDF ca 30cm hög och en bröstlist på det.
Finns att se här.
lundbergs.com
Klicka på katalog inne och ute, paneler och dekorfönster och fram till sida två.
Royal Antique heter den.

Men skulle det passa i ett hus som vårt?
I så fall, bara i hallen eller i samtliga rum?

//Fortfarande förvirrad Fia
 
RenoVera skrev:
Hallå,
Funderar på att använda mig av Brandéns Panelskiva till hallen.
Är nämligen vansinnigt förtjust i just vitmålad panel.
Frågan är nu bara. Passar det huset?
Huset är en 1,5-plans trävilla på 141kvm, byggd 1989.
Renoveringen är i kassisk modern stil. Alla snickerier är vitmålade, inklisive trappa, dörrar, kök och garderober. Golvet är 3-stavs ekparkett.

Kan man sätta panel i vårt hus utan att det blir 80-tal?
Blir det konstigt att bara ha det i hallen?
Passar det överhuvudtaget in tror ni?

Själv är jag kluven och förvirrad.
Snälla, alla råd och idéer önskas.

// Fia
Vi har satt panelskivan i taket på hela övervåningen (utom badrummet). Det blev sådär. Snickarna svor en hel del. Jag tror panelskivan passar mycket bättre som panel än som innertak. Den har not/fjäder på kortändorna men när man limmar där så sväller det och ser inte så bra ut. Man kan inte spika i fjädern för panelskivan är för tunn utan man måste spika rätt igenom. Skall man sätta en list över där man spikar är det ok annars måste man spackla. Fördelen är att den inte torkar och glipar som pärlspont gör. Den är också helt jämn. Pärlspont kan variera en hel del på bredden (påstod snickarna).

/Helena
 
Ceril skrev:
Fördelen är att den inte torkar och glipar som pärlspont gör. Den är också helt jämn. Pärlspont kan variera en hel del på bredden (påstod snickarna).
Men det är ju det som är frågan om det är en fördel. Jag tycker att det just är en nackdel för att den ser så konstgjord ut. För perfekt liksom. Men det är såklart en smaksak, och i det här fallet var ju vanlig pärlspont inte ett alternativ.

Ledsen att det blev lite OT.
 
RenoVera skrev:
Kan man sätta panel i vårt hus utan att det blir 80-tal?
Blir det konstigt att bara ha det i hallen?
Passar det överhuvudtaget in tror ni?
Så länge ni täckmålar den tror jag inte ni behöver oroa er för 80-tals känslan och ska ni ha Panelskivan blir det ju inte bra att endast lasera eller lacka. Har sett flera hus med panel i endast ett eller nga rum utan att det ser dumt ut, själva har vi det bara i hall och toa, så kör på!

Men jag håller med jon_h om att "riktig" panel ser finare ut, det är mer liv i den. (fast jag bor förstås i ett gammalt snett och vint trähus...)
 
Men vad kan bli lagom höjd tror ni?
Takhöjden är 2,40m, golvyta ca 16-17kvm, 5dörrar/öppningar, ett fönster och en trappa.

// Fia
 
För oss funkade 120cm bra (250cm i takhöjd), precis under lyseknapparna som vi ville ha högt. Kolla på vilken höjd era knappar sitter. Blir ju inte bra om dom hamnar mitt på bröstlisten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.