Vi köpte hem pärlgrå linoljefärg tänkt för golvet, detta efter att först tänkt köra med ljusgrå som efter en del läsande verkar vara för ljus med tanke på smuts etc.

Jag tycker generellt att detta med nyanser och provbitar/kartor är omöjligt att få en bra känsla för allt ser grått ut i butiken

Nu med en provmålad bräda så känns pärlgrå som en alltför grön nyans och vi vill gå mot en mer grå ton, frågan är om vi kan bryta till denna färg eller om vi måste köpa ny?

Tips är välkommet!
 
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
Nu med en provmålad bräda så känns pärlgrå som en alltför grön nyans och vi vill gå mot en mer grå ton, frågan är om vi kan bryta till denna färg eller om vi måste köpa ny?
Tror det blir svårt/omöjligt att få bort det gröna från den pärlgrå genom att bryta den ytterligare, om det är det du menar?

Jag är inte heller riktigt kompis med de gråa kulörerna som är brutna med grönt. Tycker varken att det känns snyggt eller autentiskt, även om man ofta hör i byggnadsvårdshandeln att det är grönt man "ska" bryta med. Hittils är jag mest nöjd med det vi brutit med svart, men det kan ju bero på vad man målar också.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi köpte hem pärlgrå linoljefärg tänkt för golvet, detta efter att först tänkt köra med ljusgrå som efter en del läsande verkar vara för ljus med tanke på smuts etc.

Jag tycker generellt att detta med nyanser och provbitar/kartor är omöjligt att få en bra känsla för allt ser grått ut i butiken

Nu med en provmålad bräda så känns pärlgrå som en alltför grön nyans och vi vill gå mot en mer grå ton, frågan är om vi kan bryta till denna färg eller om vi måste köpa ny?

Tips är välkommet!
Nej, det är nog svårt att få bort den gröna tonen. Du kan späda ut med vitt så blir det ju ljusare (och en aning mindre grönt i förhållande till hur mycket du blandar ut). Eller svart fast tvärt om.

Jag målar med Gysinges färger, och gjort i många år. Man fastnar vid en sort som funkar. Men för ett tag sedan brann deras färgfabrik, så jag blev tvungen att köpa av annan tillverkare. Valde Clas Engelsson eller vad de heter. I båda fallen var det grön umbra 2% (dvs ljus ljus grå, nästan vit) att måla stugknutar och vidnskivor med. Men se det gick inte. En enorm skillnad på nyanserna. C&E var i princip ljusgrön, medan Gysinge är ljusgrå.

I övrigt bryter jag färg ganska ofta själv. Det handlar mest om att utgå från grundfärg och blanda med vitt till man får det man vill ha. Men som i ditt fall "ta bort" något som redan finns är nog svårt.
 
Jo det var lite så jag tänkte om det gick att bryta bort det gröna mot grått istället.

Ingen ko på isen då obrutna burkar går att sälja antar jag, frågan är vilken grå man ska satsa på istället?

Jag köper nog att man körde med mycket grönt förr, just i detta hus är det spår av en ljus "lindblomsgrön" på alla snickerier inomhus därefter en ljusblå och en rosa liknande (!) innan man på 60 talet drog på med vitt. och täckte över golven med allsköns elände.

Jag har inga ambitioner att gå tillbaka till original utan detta blir en egen resa i någon form av nostalgisk stil.
 
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
frågan är vilken grå man ska satsa på istället?
Är rätt säker på att jag köpt en färdigbruten neutral grå någon gång på Gysinge som då fanns i olika nyanser, men nu hittar jag den inte på deras hemsida så den verkar ha utgått.

Du kan ju studera NCS-koden för att avgöra hur den är bruten.
T.ex. Ottosons Pärlgrå är NCS 1805-G88Y.
18 betyder att basen är 18% grå (00 = vitt, 99 = svart)
05 betyder att andelen brytfärg är 5%
G88Y betyder att brytfärgen är 88% gult (Y) och resten grönt (G).

I princip - är säkert inte en helt vetenskapligt korrekt beskrivning :rofl:

Provmåla tycker jag är rätt nödvändigt, sen kan man ju alltid blanda själv, med nackdelen att det är lite knepigt att blanda mer i exakt samma nyans om färgen inte räcker.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jo det var lite så jag tänkte om det gick att bryta bort det gröna mot grått istället.

Ingen ko på isen då obrutna burkar går att sälja antar jag, frågan är vilken grå man ska satsa på istället?

Jag köper nog att man körde med mycket grönt förr, just i detta hus är det spår av en ljus "lindblomsgrön" på alla snickerier inomhus därefter en ljusblå och en rosa liknande (!) innan man på 60 talet drog på med vitt. och täckte över golven med allsköns elände.

Jag har inga ambitioner att gå tillbaka till original utan detta blir en egen resa i någon form av nostalgisk stil.
Om det är obrutna burkar så går det väl att lämna tillbaka dom i butiken?
 
Kan vara lite skillnad på (upplevelsen) om färgen appliceras utomhus eller inomhus. Mkt mer blåton om det är utomhus.

Sedan undrar jag hur exakt det i allmänhet är testat när man påstår vilka färger/nyanser som var vanliga förr. Just linoljefärg har ju en tendens att gulna om den inte utsätts för ordentligt med solljus/uv-strålning vilket ofta är fallet inomhus. Det ger ju en grönton på gammal grå färg.

Har själv brutit de flesta färger/nyanser vi målat med, och har man råkat få i för mkt av ngn färg/pigment så är det svårt att backa. Oftast bättre att börja om med ny färg, eller gilla läget. :cool:
 
C
Oldboy Oldboy skrev:
Sedan undrar jag hur exakt det i allmänhet är testat när man påstår vilka färger/nyanser som var vanliga förr.
Ja, det är precis det jag också undrar. Det görs ju seriösa antikvariska utredningar där man skrapar fram och analyserar gamla färgskikt. Mycket av sådant tillgängligt publikt också. Men frågan är i vilket utsträckning de färger som säljs i byggnadsvårdshandeln är en fri tolkning av historien. Och sen blir det en sanning att det var si eller så förr.

Man vet ju vad det fanns för pigment allmänt tillgängliga förr och spontant tänker jag att det är troligast att man inte gjorde några komplicerade brytningar för allmänt byggnadsmåleri.
 
C cpalm skrev:
Är rätt säker på att jag köpt en färdigbruten neutral grå någon gång på Gysinge som då fanns i olika nyanser, men nu hittar jag den inte på deras hemsida så den verkar ha utgått.

Du kan ju studera NCS-koden för att avgöra hur den är bruten.
T.ex. Ottosons Pärlgrå är NCS 1805-G88Y.
18 betyder att basen är 18% grå (00 = vitt, 99 = svart)
05 betyder att andelen brytfärg är 5%
G88Y betyder att brytfärgen är 88% gult (Y) och resten grönt (G).

I princip - är säkert inte en helt vetenskapligt korrekt beskrivning :rofl:

Provmåla tycker jag är rätt nödvändigt, sen kan man ju alltid blanda själv, med nackdelen att det är lite knepigt att blanda mer i exakt samma nyans om färgen inte räcker.
C cpalm skrev:
Är rätt säker på att jag köpt en färdigbruten neutral grå någon gång på Gysinge som då fanns i olika nyanser, men nu hittar jag den inte på deras hemsida så den verkar ha utgått.

Du kan ju studera NCS-koden för att avgöra hur den är bruten.
T.ex. Ottosons Pärlgrå är NCS 1805-G88Y.
18 betyder att basen är 18% grå (00 = vitt, 99 = svart)
05 betyder att andelen brytfärg är 5%
G88Y betyder att brytfärgen är 88% gult (Y
Ska precis bryta en vit linoljefärg (1liter) till den sk pärlgrå och undrar vilka pigment jag ska ta och hur mycket?
M v h Maria
 
C
M Maxa skrev:
Ska precis bryta en vit linoljefärg (1liter) till den sk pärlgrå och undrar vilka pigment jag ska ta och hur mycket?
Bra fråga, har aldrig gett mig på att blanda egen "pärlgrå", i synnerhet inte från pigment.
Men, som diskussionen ovan antyder finns det nog ingen enhetlig exakt definition av vad pärlgrå är för något, utan alla gör sin egen tolkning och blandning, och så har det säkerligen varit även historiskt.

Någon annan kanske har ett konkret tips på recept, men man läser här och var att det är grön eller grå umbra som ger den pärlgrå nyansen.

Kolla också här för en uppfattning om kulören på de traditionella pigmenten:
https://www.raa.se/kulturarv/byggnader/byggnadsvard/kulturkulor-ett-fargsystem-for-linoljefarg/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.