Finns det någon panna der man kan elda med ved och pellets "samtidigt" En panna der man slipper att byta luckor etc och att pälletsbränneren sätter i gång automatisk om vedeldaren har varit lite lat? :) Tänker att byta ut min järnklump(viadrus) och vill ha det lite mer bekvemt. Eller måste jag montera två pannor, en ved och en pellets, för att få det sånn jag vill ha det

Tore
 
H
Kan du inte behålla Viadruspannan för pellets och komplettera men en riktig vedpanna? Måste finnas plats förstås. Då kan pellets stå i beredskap och när temperaturen i tanken sjunker tillräckligt så startar pellets och laddar tanken.
 
Vedsol säljer precis det du frågar efter. Vedpanna med 92% verkningsgrad och pellets. Givare på tanken som ser när det är dags att starta pelletsbrännaren om du inte hinner elda.
 
Blodsoppen
Maxipanna har jag själv. Eldar dock endast med ved, men den har en sepparat efterbrännkammare med lucka där man monterar pelletsbränaren. Pannan har inbyggd akkumulatortank på 1 elller 1,5 kubik. Du eldar alltid mot hela vattenmängden. En mycket bra panna som jag varmt kan rekomendera.
 
Stämmer det att man kan köra ved o pellets i Vedsol sammtidigt?
Så att pelletsen startar om tempen går ner för långt alltså?
Utan att man behöver sota ur aska osv. låter kanon isåfall.
Ska till o byta ut min gammla panna i vår, detta låter helt klart intressant.

Mvh. Kalle
 
H
ichgary skrev:
Extuna har en panna med en Extra eldstad som kan köras parallellt med veden.

[länk]
Jo tjosan! 270 liter vatten i en vedpanna! Det finns inga genvägar.
 
kallemannen skrev:
Stämmer det att man kan köra ved o pellets i Vedsol sammtidigt?
Så att pelletsen startar om tempen går ner för långt alltså?
Utan att man behöver sota ur aska osv. låter kanon isåfall.
Ska till o byta ut min gammla panna i vår, detta låter helt klart intressant.

Mvh. Kalle
Japp!

Här finns i alla fall en bild: http://www.handlapellets.se/
 
Jo, har tänkt tanken på pellets i Viadrusen, men vet inte om jag är klar för nåt hemmabygge nu. Hittar inte nån pris eller effekt på Gasellen.Har 3000 liters acktank. Her är en annan http://www.atmos.cz/kotle4.phtml?english

Tore
 
H
Det ska väl inte vara så stort hemmabygge att sätta en brännare i viadrusen, den är ju redan "gratis".
Skilda förbränningsrum i gasellkombin låter inte för skojigt. Mer kompromisser - mer som ska värmas upp - mer förluster.
 
Det fina med den är just att det inte är nån kompromiss. Toppresultat för både ved och pellets.
 
toresnekker skrev:
Nån som har någon annan lösning? Elpatron?
Rejäl vedpanna,acktank,elpatron,Thermomatic ERA 10PE+,www.termoventiler.se Sen kan både du o din fru leva ett bekymmerslöst fritt liv....d^_^b
 
Hmm. Inte dumt. Har du förslag på hur jag skal få dit en elpatron. Acktanken jag har ingen möjlighet för detta. Liggende 3000 liters tank då jag bara har 175 til taket i kjeller. Kan man lura inn nåt sånt, http://www.topvvs.no/art-8.asp?id=71&iPageID=26 ,i systemet eller finns det andra lösningar?
 
Kan du inte sätta elpatron utanför acken dírekt på framledning?Har för mig ja läst i nån annan gammal tråd dom gjorde så.kanske, Matss eller annan montör kan svara på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.