Ja .. udda eller hur :)

Men tanken är att padda jorden med en typ 45kilos padda och sen kratta och luckra upp ytan innan man strör ut gräsfrön. Är det idiotiskt eller ?

Med tiden så sjunker ju ändå jorden, tänkte slippa ojämnheter på det sättet.

Padda .. fylla ut ojämnheter .. luckra upp jorden med krattning .. ut med gräsfrön och mylla ner. Vad tror sig ?
 
Men...inte padda väl :surprised: ???
Du tror inte att det blir för tätt under ytan?

Alla ställen jag letat upp på nätet skriver "luckra med kratta, så, tryck till med baksidan av krattan ev gallervälta"

Några enkla råd från Vallentuna trädgård
Höst eller vår är bästa tidpunkten för anläggning av gräsmatta.
1. Lätta sandjordar förbättras med 3-6 cm torvmull och styva lerjordar med 4-6 cm sand. Fräs eller spadvänd.
2. Grundgödsla med ca. 5 kg fullgödsel per 100 kvm.
3. Finplanera. Lös jord gallervältas.
4. Så gräsfröna jämt. Så helst i två riktningar och i fuktig jord.
5. Mycket viktigt att mylla fröna med en lövräfsa. Gallervälta gärna efteråt.
6. Vattna försiktigt vid behov, håll jorden fuktig under 3-4 veckor.
7. Vänta med första klippningen till gräset är 5-7 cm högt. Klipp aldrig mer än en tredjedel (2-3 cm) per gång. Fler goda råd finner du i foldern "Handbok för gräsrötter".

 
Funkar säkert. Så länge det inte är lerrik jord så kommer nog fröna kunna ta sig nedåt och bilda ett rotverk.
 
Jag har fått lära mig att kratta ut ev. matjord och sedan trampa ihop den med fötterna vilket nog ger en betydligt mjukare packnig av jorden än en padda. Sedan kratta, välta osv. Man brukar ju spadvända eller fräsa jord som packats under stigar/vägar innan man anlägger gräsmatta. Paddan ger nog omvänt resultat tror jag.
 
De som sått och rullat gräs på vårt område har, som barnen sagt, "lekt häst". Ta en SJ-pall, bind ett kraftigt rep i hörnen på ena långsidan. Sen är det bara att börja dra den efter sig, fram och tillbaka över hela ytan som ska sås. Innan dess ska man givetvis jämnat ut ytan så mycket som möjligt. Deras jordlager var slätt, plant, rotfritt och packat.
 
  • Gilla
Wasko
  • Laddar…
Sabai och jag har tydligen gått i samma gräsmatteskola. :)

börja med ca 15 cm jord och tramppacka detta med plana sulor och myrsteg. Fyll sen ut groparna och riv av ev toppar. Lägg på ca 2-3 cm lös jord och så
 
Absolut inte padda - är ni galna?  ::) Hur ska gräsrötterna då kunna tränga ner? Paddar gör man om man vill hårdgöra ytor t ex för stensättning. Vältning däremot - för att jämna till ytan! Gallervält är bäst eftersom den både vältar och luckrar ytan samtidigt! (man slipper alltså kratta innan sådd - bara efter). Lägg en tyngd på välten, t ex en stor sten eller ett barn.
Lånas ut av bra gardencenters! Gallervält alltså - inte barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.