Hej, Jag har fått tag i tegel som jag ska åka och hämta och undrar om någon vet hur många som ryms på en sjpall med kragar vid fraktade ståendes?

Mvh Alex
 
Har för mig att jag fick ca 50kvm på 5 pall enkupigt för en massa år sedan. Dessa stod upp i 3 rader inplastade och inga kragar. Så ev petade det ut lite här och var.
 
snuttjulle skrev:
Har för mig att jag fick ca 50kvm på 5 pall enkupigt för en massa år sedan. Dessa stod upp i 3 rader inplastade och inga kragar. Så ev petade det ut lite här och var.
Okej,fast det är tvåkupigt jag ska hämta och tänkte mig max två pallar med två kragar på vardera pall. Men ville veta hur många som man kan få på en pall ståendes.

//Alex
 
Enkupigt tak tegel stående i två lav (fyra kragar högt) så får du plats med ungefär 180-190 pannor.
Tänk på att det blir stabilast om du har dom så rakt upp som möjligt.
Eventuellt kan man skruva hålband på kortsidorna för att hålla ihop kragarna. takpannor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blue.b skrev:
Enkupigt tak tegel stående i två lav (fyra kragar högt) så får du plats med ungefär 180-190 pannor.
Tänk på att det blir stabilast om du har dom så rakt upp som möjligt.
Eventuellt kan man skruva hålband på kortsidorna för att hålla ihop kragarna.[bild]
Tack så mycket för den infon :). Tänkte aldrig på att sätta fyra kragar på en pall. Men tror det blir enklare med två pallar på ett släp.

Mvh Alex
 
Tänk på att det vanligtvis är vikten som är ett större problem än hur många pannor du får i en helpall med krage.
 
Pumba skrev:
Tänk på att det vanligtvis är vikten som är ett större problem än hur många pannor du får i en helpall med krage.
Jo det är jag medveten om. En lertegelpanna väger väl 2kg och jag får lasta 500kg med det släpet jag har.
 
Långt du ska köra?

När jag skulle hämta så blev det tillslut så att det billigaste alternativet var att hyra en kärra som lastade 1000kg istället för att köra 2 vändor med mitt egna mindre släp.

Tänk på att en pall och krage väger en del med, det är surt som fn att bli plockad med övervikt.
 
Pumba skrev:
Långt du ska köra?

När jag skulle hämta så blev det tillslut så att det billigaste alternativet var att hyra en kärra som lastade 1000kg istället för att köra 2 vändor med mitt egna mindre släp.

Tänk på att en pall och krage väger en del med, det är surt som fn att bli plockad med övervikt.
Ska köra 9mil enkel. Har inte tillgång till sånt släp i närheten. Räknade på att jag kan ta 150-160 pannor och då har jag räknat bort pallarnas vikt. Hade inte tänkt köpa några fler p.g.a ekonomiska bekymmer. Sen tyckte jag 5kr/att var dyrt,kunde vara ett bättre pris när man köper många.
 
Tänk också på att använda riktiga pallkragar, inte skiten som säljs på byggmarknader och är till för odling. De är inte godkända för transport.
 
I bilen borde du kunna lasta några hundra kg oxå... iofs är det ju inte så kul att ställa en pall där (om den får plats) men lite mattor och plast så kan du lasta några travar (säg 120 pannor)
 
Johan Gunverth skrev:
Tänk också på att använda riktiga pallkragar, inte skiten som säljs på byggmarknader och är till för odling. De är inte godkända för transport.
Använder blandade förstärkta med hålplattor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.