I veckan hade jag en traktorgrävare här som drog upp ett 20-tal stora rötter från buskar som jag har fällt. I marken har jag stora hål, vissa ner till en meters djup, som jag har börjat fylla upp med matjord.

Tanken är att det ska bli gräsmatta där buskarna har stått, och vad jag inte riktigt klurat ut ännu är hur jag ska packa jorden på bästa sätt. Förra året rev vi bort en stor rabatt full med alla möjliga växter och sådde igen, men den biten blev inte riktigt jämn och snygg så jag ska se till att få ordning på den också. I rabatten stod det inga stubbar eller liknande, men gräsmattan blev lik förbannat inte rak och snygg. Det får ju mig att bli orolig över den nya del som haft så stora hål!

Går det att padda matjord? Hela våren kommer att gå åt till att få ordning på gräsmattan och min dröm är en fin, jämn och grön gräsmatta i hela trädgården till sommaren. Jag har tagit hem 8 kubik matjord som ligger i trädgården nu, så fin matjord har jag gott om. Vill bara verkligen se till att använda den rätt nu!
 
matjord paddar sig själv .Lägg ut den kratta fyll i ogämnheter kratta lite gödning på med gräsfrö kratta o trumla med gallervält, allt sammans för hand,vattna håll efter pilfinkar o dyligt
 
Ska du fylla upp använder man ju anläggningsjord som innehåller sand. Matjorden kommer ju sjunka till hälften.
 
Underlag för gräsmatta packar man bäst medelst manuell trampning. Samma belastning som du sedan vill att gräsmattan skall klara i färdigt skick. Padda inte. Det blir för hårt packat.
 
Europapall som man drar manuellt eller tex efter åkklipparen är ett utmärkt sätt att få det jämnt och lagomt tilltryckt.
 
armeringsnätmatta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.