apotekarnes
Hej.

Jag sitter och grubblar lite kring en ny takpanel som gör att takdosan sjunkt i ca 17mm i taket. Detta gör att takdoslockets skruvar inte når in till gängen i dosan. Jag funderar på att:

1: Hitta en påbyggnadsring inkl. längre skruv precis som man gör med apparatdosor ibland. Men var säljs dessa i så fall?

2: Hänga lampan i en krok i taket och täcka över dosan på lämpligt sätt. (Detta känns dock som lite väl mycket EPA-traktorhemmapul för mig och är kanske inte ens godkänt)

3: Skita i ringen och helt enkelt dra i längre skruv genom locket (det är väl m4 tror jag). Locket ligger ju stadigt mot panelen ändå.

Denna situation borde ju uppstå hela tiden när man sätter upp en panel så lösningen finns väl...eller?
 
påbyggnadsring plus längre skruv är ju godkänd lösning, så varför inte välja detta?
 
apotekarnes
Men var kan jag köpa en ring till just takdosor? Eller är det samma cc-mått mellan skruvarna som på en kopplingsdosa?
 
Det brukar vara det ja
 
apotekarnes
Rikard Ågren skrev:
Det brukar vara det ja
RIkard,efter vad jag förstår arbetar du som elektriker, så du kanske kan hjälpa mig att förstå lite bättre. När man köper påbyggnadsringar brukar det ju följa med längre skruv, men inte den typ av skruv som sitter på takdoslocken d.v.s gängade med en kon längst fram för att lättare hitta rätt när man skruvar. Finns längre skruv av "takdoslockstyp" att köpa eller får man helt enkelt gräva lite i sortimentlådorna och sätta i vanlig m-skruv?
 
Det brukar vara vanlig m-gänga (M3? eller var det M4?) så gräv i gömmorna du. Skruven som sitter där har inga särskilda elektriska egenskaper :)
 
Annars har jag sett långa skruv på Biltema.
 
De finns speciella långa skruvar för takdosor. För övrigt så känns 17mm luftrum inte nåt som jag skulle lägga ner jätte mycket tid på att åtgärda med påbyggnadsringar. Vad ska hända? En mus som kryper in och äter upp eltrådarna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.