PergolaChristian
Hej.

Ska beklä en vägg med akustikpanel. På väggen finns en innerdörr som också ska kläs med panel. Målet är att dörren ska smälta in och mer än handtaget inte synas.

Problemet är att handtagets omfång kommer göra det svårt att få bra grepp eftersom panelen bygger 22mm. Det blir alltså smalare för handen att då grepp. Min tanke är att jag ska montera handtaget till innerdörren i samma höjd som panelen. Finns detta som en färdig del vars namn jag inte är bekant med?

Att montera handtaget på själva panelen och köpa en längre roddarpinne är inte ett alternativ då handtaget kommer mitt mellan 2 ribbor i akustikpanelen.

Summering: letar efter en ”påbyggnadsdel” som gör att ett handtag kommer längre ifrån dörrbladet så omfånget för handen blir djupare.
 
Beroende på vilken färgsättning panelen har hade jag snickrat ett mellanlägg i lämpligt 22mm skivmaterial. Kan vara både fyrkantig eller rund.
 
PergolaChristian
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Beroende på vilken färgsättning panelen har hade jag snickrat ett mellanlägg i lämpligt 22mm skivmaterial. Kan vara både fyrkantig eller rund.
ingen dum idé alls! Bra förslag och billig lösning. Tror du handtaget kommer kännas ”wobbligt” av att bygga ut det på detta vis? Eller det räcker med att de genomgående skruvarna dras åt ordentligt?
 

Bästa svaret

PergolaChristian PergolaChristian skrev:
ingen dum idé alls! Bra förslag och billig lösning. Tror du handtaget kommer kännas ”wobbligt” av att bygga ut det på detta vis? Eller det räcker med att de genomgående skruvarna dras åt ordentligt?
fäll in mellanlägget motsvarande i panelen så att de får samma höjd. Då blir det stabilt eftersom det sluter tätt på befintlig dörr. Enklast är nog om man har några hålsågar. Stor hålsåg för yttre mått, såga ut lite mer än hälften. Såga sedan ur centrum med en mindre hålsåg helt, eller ett par borrhål kan ju vara enklare kanske. Behöver väl egentligen bara tre stycken, två till skruvarna och ett i mitten. Såga sedan med stor hålsåg igen och du har mellanlägget.
Det kluriga är nog att att ha tålamod nog för att ta upp hålet i panelen. Jag hade lagt en offerbit i trä under panelen och borrat igenom med hålsåg, långsamt…

eller så gör du den fyrkantig :cool:

en kap/gersåg och några borr så är du hemma :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.