Vilken produkt har man använt för att göra takdosan djupare (den grå delen)? Har googlat men hittar inget motsvarande. Närbild på en takdosa med flera kablar. En grå förlängningsdel är installerad för att göra dosan djupare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det månne en påbyggnadsring du söker?
 
Går inte, det är bara om dosan sitter innanför vägglivet som det går att bygga på med förhöjningsringar.
 
Ser ut som en kapad takdosa av annan sort än den gula.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ut som en kapad takdosa av annan sort än den gula.
Ja, det verkar rimligt med tanke på att det är hål för flexslang i den. Går det alltså kapa en dosa och skruva ihop med den ursprungliga med långa dosskruvar?
 
Jadu...det korrekta svaret är "nej" eftersom det inte blir en "godkänd" ce-märkt produkt, vad man nu vill kalla det...men du ser ju ett svar på bild ovan, typ...😇
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jadu...det korrekta svaret är "nej" eftersom det inte blir en "godkänd" ce-märkt produkt, vad man nu vill kalla det...men du ser ju ett svar på bild ovan, typ...😇
Ok, men om den välrenommerade elfirman gjort på detta sättet borde väl jag kunna göra detsamma?😎
 
A avh67f skrev:
Heter förhöjningsring. T ex denna: [länk]
Jo, den känner jag till men den gör inte jobbet. Jag reglar ner ett tak och fäller in spottar. Då vill jag ha stosar att fästa flexslangen i för den nedreglade delen, på samma sätt som elektrikern gjort enligt bilden ovan. Eller är det bara överkurs?
 
M Myckling skrev:
Jo, den känner jag till men den gör inte jobbet. Jag reglar ner ett tak och fäller in spottar. Då vill jag ha stosar att fästa flexslangen i för den nedreglade delen, på samma sätt som elektrikern gjort enligt bilden ovan. Eller är det bara överkurs?
Hur mycket ska du sänka taket.
 
J jonaserik skrev:
Hur mycket ska du sänka taket.
Det blir 56 mm (2x28 mm)
 
2 X 28 + kanske en panel eller gips 13 mm. Med så mycket så skulle jag nog göra om hela elen i taket, hela gamla taket kommer då troligtvis att inte synas. Bara hugga upp och komma åt rör/slangar, skarva på, sätta nya takdosor och ny ledningar. Har gjort på det sättet själv i taket. Sen när du tänker på spottar, se till att det går att byta ljuskälla i dom. Finns dom blilliga som har fast källa och inte går att byta. Pajar en efter tex 4 år så finns dom inte längre. Blir att byta alla armaturer. Många LED i dag får sättas direkt i isoleringen utan potta ovanför. Så tänk till.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jadu...det korrekta svaret är "nej" eftersom det inte blir en "godkänd" ce-märkt produkt, vad man nu vill kalla det...men du ser ju ett svar på bild ovan, typ...😇
Svårt att se en takdosa behöver CE-märkning.
Det skulle väl vara brandklassade dosors brandklass isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.